Hi-Fi i Muzyka - 12/2019 (257)
- Kategoria: Numery HFiM
Hi-Fi i Muzyka - 12/2019 (257)
Już w sprzedaży
Kup wydanie elektroniczne:
Spis treści:
4 Nowości
10 Obrazki z wystawy – relacja Audio Video Show 201923. edycja Audio Video Show przeszła do historii. Opadł bitewny kurz,
a drogocenne urządzenia wróciły do magazynów. Nadeszła pora na podsumowania.
18 Hi-end: Poza schematem – słuchawki Sennheiser IE 80S BT
Częstym widokiem na ulicach polskich miast i miasteczek są młodzi ludzie,
słuchający muzyki przez douszne pchełki, podłączone bezpośrednio do smartfonu.
Ani to zdrowe, ani wygodne.
22 Hi-end: Japoński wzorzec – słuchawki
Audio-Technica ATH-AD2000X
Wwakacyjnym wydaniu „Hi-Fi i Muzyki” (7-8/2019) opublikowaliśmy test
słuchawek ATH-AD1000X. Zrobiły na mnie duże wrażenie. W swojej cenie
wyznaczają poziom trudny do powtórzenia. Wyższy model ATH-AD2000X
kosztuje około jedną trzecią więcej, choć z zewnątrz wygląda niemal identycznie.
Siłą rzeczy nasuwa się pytanie: czy warto?
28 Herbatka ze Stradivarim – kolumny Xavian Madre Perla
Przed 22 laty Roberto Barletta założył firmę Xavian. Od początku specjalizował się
w zestawach głośnikowych, choć miał również epizody z elektroniką. Koleje losu rzuciły Barlettę do Czech.
34 Hi-end: Rozmiar ma znaczenie – kolumny Monitor Audio
Gold 300 (Gen. 5)
Piąta generacja serii Gold to taki brytyjski kanibal. Skonsumował już tyle
rozwiązań technicznych z referencyjnych Platinum II, że te ostatnie przyjdzie
niedługo mocno odświeżyć albo wręcz zaprojektować od nowa. Na razie jednak
to właśnie Goldy są, nomen omen, złotym dzieckiem Monitor Audio.
42 Hi-end: Berylowa rewelka – kolumny Revel Performa F228Be
Amerykański koncern Harman International potrzebował kolumn do swoich wzmacniaczy Mark Levinson. Tak wykreowano markę Revel. W połowie lat 90.
XX wieku zainwestowano w zaawansowane technologicznie studio badawcze
w Northridge w dolinie San Fernando, na przedmieściach Los Angeles.
Mieści się tam stanowy Uniwersytet Kalifornia, który zapewnia naukowe
zaplecze każdej ambitnej firmie.
50 Hi-end: Duża rzecz – kolumny Legacy Signature SE
Jeżeli uważacie, że high-endowe kolumny powinny być wielkie i ciężkie,
że szerokie pasmo przenoszenia zapewni tylko dużo głośników, a prawdziwy bas wydobędzie się jedynie z membran wielkości miednicy, to znaczy, że podzielacie
opinię Billa Dudlestona, założyciela Legacy. 35 lat temu zmaterializował
swoje wizje i powołał do życia firmę, którą kieruje do dziś.
58 Hi-end: Czy czołgi się myje? – gramofon Kuzma Stabi R
Militarystyczny tytuł na pierwszy rzut oka wydaje się całkiem bez sensu.
Recenzujemy przecież nowy model gramofonu Kuzma Stabi R, wyposażony
w ramię Kuzma 4Point 9, które z łatwością zdobywa nagrody w prasie branżowej.
Jakieś odniesienia do ciężkiego sprzętu bojowego się jednak pojawią.
Przy okazji dowiemy się, jak wypadnie słoweńskie źródło w zderzeniu
z cywilnymi i raczej dworskimi oczekiwaniami autora.
66 Hi-end: Brzmienie Morza Północnego – wzmacniacz zintegrowany Extraudio X250 MkII
Brzmienie Morza Północnego – takie motto widnieje na stronie internetowej holenderskiej manufaktury Extraudio. Jej siedziba mieści się w Amsterdamie.
Firma dopiero niedawno wyruszyła na podbój Europy i reszty świata.
Narzędziem jest między innymi wzmacniacz zintegrowany X250 MkII.
72 Hi-end: Cena satysfakcji – przedwzmacniacz Soulution 525
W latach mojej młodości dużym powodzeniem wśród miłośników rocka
cieszyła się „biografia” Rolling Stonesów pod tytułem „Satysfakcja”,
pióra Daniela Wyszogrodzkiego. Niestety, gdy zapragnąłem wejść
w jej posiadanie, była już wyprzedana.
Muzyka
„Anaklasis” (1959) na smyczki i perkusję to utwór młodego
Krzysztofa Pendereckiego. Tytuł oznacza dosłownie „załamanie światła”,
a metaforycznie – zerwanie z tradycyjnym warsztatem kompozytorskim
i sposobem wykorzystywania instrumentów muzycznych.
84 Jesienna fizyka i metafizyka – Warszawska Jesień 2019
– wydarzenia
W muzyce współczesnej za źródło dźwięku kompozytorowi
może posłużyć dowolny obiekt – klasyczny instrument muzyczny,
maszyna, roślina, zwierzę czy zjawisko atmosferyczne.
Trzeba jeszcze przenieść dźwięk do słuchacza.
Organizatorzy 62. edycji festiwalu Warszawska Jesień
postanowili przypomnieć, że „powietrze to ośrodek dźwięku,
w którym rodzi się on i przenosi".
88 Recenzje – jazz i pop/rock