HFM

artykulylista3

 

Trio do czytania

078 80 Hifi 09 2023 001To jedyne takie trio: trio do czytania. Trio złożone z trojga autorów piszących o muzyce. W rzeczywistości prawdopodobnie nigdy się nie spotkali, lecz przedstawione tu ich książki tworzą trzy głosy, trzy linie melodyczne, tym razem nie do grania, lecz do czytania.

Czytaj więcej...

Dwoje muzyków w poszukiwaniu dźwięku

070 073 Hifi 05 2023 001W ostatnich latach ukazuje się coraz więcej książek-portretów muzycznych. Wydają je nie tylk o oficyny kojarzone z publikacjami naukowymi i artystycznymi. Gwiazdy piosenki, popularne grupy rockowe, legendy sceny alternatywnej, a z drugiej strony – sławni śpiewacy czy k ompozytorzy – każdy, kto z tworzoną/wykonywaną przez siebie muzyką trafił do publiczności, ma też szansę trafić do czytelników.

Czytaj więcej...

Meloman, miłość i muzyka

080 Hifi 04 2023Muzykolodzy należą do największych erudytów wśród uczonych. Wszechstronne wykształcenie i znajomość języków obcych sprawiają, że świat dokonań współczesnej światowej humanistyki stoi przed nimi otworem.

Czytaj więcej...

Wcale nie o niczym

062 063 Hifi 2 2023 004
Kazimierz Serocki (1922-1981) i Zygmunt Krauze (ur. 1938) należą do najważniejszych postaci powojennej muzyki polskiej – jako kompozytorzy wyznaczający nowe trendy, wykonawcy (zwłaszcza Krauze – wciąż aktywny pianista), animatorzy życia muzycznego (Serocki był współinicjatorem festiwalu Warszawska Jesień) i pedagodzy.

Czytaj więcej...

Wciąż szukać i coś znaleźć

062 063 Hifi 11 2022 002
O książce „Poszukiwanie. Jerzy Artysz w rozmowie z Aleksandrem Laskowskim i Sylwią Wachowską”

Czytaj więcej...

Cztery ręce, dwie batuty – Wodiczko i Wit

064 067 Hifi 9 2022 003
Nieustannie na tych łamach zadajemy sobie pytanie: „Jak pisać o muzyce” i nieustannie dochodzimy do wniosku, że istota muzyki pozostaje fenomenem nieuchwytnym dla słowa. Można omawiać budowę utworu, genezę jego powstania i kontekst funkcjonowania. Można się zastanawiać nad tempem czy dynamiką interpretacji, lecz im bliżej samego dźwięku, brzmieniowej konkretyzacji partytury – tym bardziej bezsilne staje się pióro.

Czytaj więcej...