HFM

artykulylista3

 

Trenner & Friedl Art

mhfm4 2014 001Austriacka firma Trenner & Friedl powstała w 1993 roku z inicjatywy dwóch entuzjastów dobrego dźwięku. W roku 1997 specjalistyczny niemieckojęzyczny magazyn „Image HiFi” opublikował pierwszą recenzję jej kolumn. Opisywane dziś zestawy Art to najniższy model w katalogu. Oprócz nich dostępne są jeszcze: Dizzy, Pharoah, Ra, Isis i Duke. Rozpiętość cen jest bardzo szeroka: od 13000 do… 570000 zł.



Monitory Art to konstrukcja dwudrożna, z otworem bas-refleksu wyprowadzonym z tyłu. Zaskakują miniaturowymi rozmiarami: 27/18/30 cm (w/s/g), a ich geometria nie jest przypadkowa. Stosunek wysokości do szerokości do głębokości określa liczba „fi” = 1,6180. „Złoty podział”, znany też jako „podział harmoniczny”, „złota proporcja” czy „boska proporcja”, jest stosowany w budowie instrumentów muzycznych, architekturze i malarstwie. Można go zaobserwować w botanice, strukturze DNA, nawet w skali atomowej i analizie rynków finansowych. Nie bardzo rozumiem, jak ma się boska proporcja obudowy do jakości dźwięku, ale nie będę polemizował.

Czytaj więcej...

Totem Element Fire

Totem-Element-Fire-Dusk 1-1Totem nie należy do firm, które zasypują rynek nowościami. Trzon oferty stanowią sprawdzone przez lata konstrukcje o zachowawczym wyglądzie i legendarnym brzmieniu. Bo czy jest ktoś, kto nie słyszał o monitorach Model 1? Skoro już pojawiła się nowa seria, to można mieć pewność, że nie chodzi tylko o kosmetyczne zmiany.



Fire jest jednym z pięciu „żywiołów”, oferowanych w ramach linii Elements. Oprócz niego jest jeszcze drugi, nieco mniejszy monitor, dwie kolumny wolnostojące i głośnik centralny.
Pierwsza cecha, jaka rzuca się w oczy, to nowoczesny wygląd, który stanowi zdecydowane odejście od konserwatywnych proporcji obudów i oklein w kolorze drewna, jakie do tej pory dominowały w katalogu. Elements to biel i czerń, doprawione błyszczącym aluminium. Powinny idealnie pasować do urządzonych w minimalistycznym stylu apartamentów bądź wnętrz modernistycznych willi.

Czytaj więcej...

ProAc Response D40R

image002proacd40

Angielska firma ProAc często kojarzona jest z lekko konserwatywnym podejściem do świata. Sporo w tym racji. W prostopadłościennych skrzynkach próżno szukać fikuśnych frezów, agresywnego wzornictwa czy kosmicznych technologii. Z drugiej strony, klasyka starzeje się powoli, zwłaszcza w przypadku kolumn.




Stewart Tyler – założyciel i główny konstruktor ProAca – wychodzi z założenia, że… bogatych nie stać na tanie rzeczy. Dlatego ceny podstawowych modeli zaczynają się tam, gdzie producenci masówki lokują modele flagowe.

Tyler ma niesamowitego nosa do dobrego brzmienia. Konstruując proste, zdawałoby się, kolumny, uzyskuje nieosiągalne dla konkurentów brzmienie. Dzięki temu może produkować długie serie bez konieczności wprowadzania ciągłych poprawek. Najlepszym przykładem są monitory Tablette, wytwarzane nieprzerwanie od 30 lat i nadal cieszące się uznaniem użytkowników.
Seria Response, która swego czasu była świadectwem możliwości ProAca, teraz stanowi trzon jego oferty. Znajdziemy w niej dwa monitory, subwoofer, głośnik centralny i cztery podłogówki. Model D40R jest wśród nich najokazalszy.

Czytaj więcej...

Amphion Argon 7L

image002123

Argon 7L  to drugi od góry model w katalogu Amphiona. Droższy jest tylko Krypton 3. W serii znajdziemy jeszcze o połowę tańsze podłogówki Argon 3L oraz monitory Argon 3 i Argon 1.





Do testu dotarła para Argonów 7L w kolorze białym. To najtańsza wersja wykończenia, w której możemy dodatkowo wybrać czarne maskownice przetworników nisko-średniotonowych lub czarną tubę wokół tweetera. Jest też wersja w czarnym lakierze i dwa naturalne forniry. Czego byśmy nie wybrali, wchodzimy w umowną strefę cenowego hi-endu.

Czytaj więcej...

Monitor Audio Silver RX 10

image003
Sukces, jaki odniosła w Polsce seria Silver, trudno nazwać nawet spektakularnym. „Szóstki” i „ósemki” były najlepiej sprzedającymi się podłogówkami w swoich cenach. A kosztują niemało, przynajmniej patrząc na sytuację ekonomiczną kraju i poczucie bezpieczeństwa finansowego klientów.



A może jest odwrotnie? Kiedy perspektywy niepewne i każdy ogląda złotówkę dwa razy, nie stać nas na kupowanie kiepskich rzeczy. W takim przypadku lepiej się szarpnąć i kupić raz, a dobrze.
Niewiele jest urządzeń, które można uznać za docelowe. W przypadku samochodu graniczy to z cudem. Sprzęt AGD też jest coraz bardziej zawodny; nawet telewizory to już nie legendarna długowieczność udanych kineskopów. Czasem można nawet odnieść wrażenie, że producenci specjalnie projektują rzeczy jednorazowe. Na tym tle ceny dobrego sprzętu hi-fi przestają szokować i coraz mniej ludzi reaguje zdziwieniem na pięciocyfrowe sumy. Bo jeśli coś ma być porządne, to musi kosztować.

Czytaj więcej...

Gauder Akustik Arcona 100

46-49 02 2014 01Budowa
Seria Arcona składa się z dwudrożnych monitorów Arcona 40, podłogowych modeli dwuipółdrożnych Arcona 60 i 80, recenzowanych dziś trójdrożnych Arcona 100 oraz głośnika centralnego FRC. We wszystkich wykorzystano głośniki wysokotonowe Air Motion Transformer (A.M.T.) konstrukcji Oskara Heila. Membrana tweetera ma przekrój harmonijki, w której poprowadzono ścieżki przewodzące sygnał.

Pracuje w silnym polu wytwarzanym przez magnes FeNdB (żelazo-neodym-bor). Ukształtowanie i kierunek ruchu membrany powodują, że poruszone powietrze wydostaje się przez jej szczeliny z prędkością pięciokrotnie wyższą niż w przypadku tradycyjnej kopułki. Decyduje to o dużej rozdzielczości głośnika. Do tego dochodzi jego wysoka efektywność.

Czytaj więcej...