HFM

artykulyskrot3

Jazz Jamboree ‘63 volume 01 Polish Radio Jazz Archives 12

jazzJamboree63

Polskie Radio 2014

Muzyka: k4
Realizacja: k2

Pierwszą cześć kroniki Jamboree ‘63 wypełniają nagrania holenderskiej wokalistki Rity Reys oraz zespołów Jerzego Miliana i Krzysztofa Komedy. Bohaterką albumu jest niewątpliwie Reys, której towarzyszy trio pianisty Pima Jacobsa (prywatnie męża wokalistki). Na płycie znalazło się trzynaście utworów, głównie standardów, w jej wykonaniu. W latach 60. była nazywana pierwszą damą jazzu w Europie. Odnosiła też sukcesy w Stanach, współpracując m.in. z Artem Blackeyem, Horace’em Silverem i Chico Hamiltonem. Jej styl ukształtował się pod wpływem wielkich śpiewaczek epoki swingu, zwłaszcza Elli Fitzgerald, co dobrze słychać w nagraniach. Reys śpiewa czysto, lekko, z gracją i humorem. Sprawnie posługuje się scatem („S Wonderful”); czasami, jak w „Sophisticated Lady”, nadużywa wibrata i wtedy jej głos brzmi manierycznie. Wszystkie utwory są zwarte i przybierają formę prostych piosenek – wstęp fortepianu, zwrotka, refren, zakończenie. Po niemal 50 latach, jakie upłynęły od tego koncertu, interpretacje Rity Reys bronią się całkiem nieźle. Podobały mi się zwłaszcza „Get Out Of Town” oraz niebanalna wersja „Summertime”. Trzy nagrania polskich zespołów są właściwie dodatkiem do recitalu Holenderki i nie wyróżniają się szczególnie, może poza „repetytywnym” „What’s Up Mr. Basie” w wykonaniu kwintetu Komedy.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 09/2014

Pobierz ten artykuł jako PDF