bool(false)

KLH Audio Albany

09.06.2020

min czytania

Udostępnij

Firma KLH powstała w 1957 roku w amerykańskim Cambridge w stanie Massachusetts. Jej założyciel, Henry Kloss, nie był potomkiem słynnego agenta Hansa, za to współtworzył pierwszy głośnik z zawieszeniem akustycznym i pierwszy elektrostat przenoszący pełne pasmo.

Dziś KLH Audio specjalizuje się w kolumnach i ma relatywnie niewielką ofertę: trzy podłogówki, dwa monitory oraz dwa głośniki efektowe, jeden centralny i dwa subwoofery do kina domowego. Ofertę uzupełniają słuchawki Ultimate One. Kosztują 1580 zł, ale wyglądają na trzykrotnie droższe – polecam obejrzeć zdjęcia w internecie. Flagowiec to wolnostojące Kendalle, w cenie 7210 zł za parę. Można więc powiedzieć, że propozycja KLH trafia w potrzeby polskiego rynku, który przecież nie samym high-endem żyje. Pomimo niskich cen kolumny są bardzo dobrze wykonane. Prawie wszystkie(oprócz najtańszych miniaturek Ames za 1930 zł) wykończono fornirem. Konkurencja w tych cenach proponuje zazwyczaj drewnopodobną folię.

Budowa

Monitory Albany są dostępne także w wersji czarnej, ale amerykański orzech wygląda znacznie lepiej. Fornir jest faktycznie elegancki, dokładnie położony i z wyraźnymi słojami drewna. Wykonanie nie zostawia pola do krytyki: widać tu staranność i dobre materiały. Skrzynki wykonano z płyt MDF o grubości 2 cm i wytłumiono sztuczną watą. Dwudrożny układ zamknięty bazuje na dwóch przetwornikach. 13,5-cm nisko-średniotonowy ma membranę z plecionki kewlarowej i solidny magnes. Aluminiowy kosz to ciśnieniowy odlew, malowany lakierem proszkowym. Wysokie tony odtwarza 25-mm kopułka z aluminium. Zwrotnica składa się z sześciu elementów i dzieli pasmo przy 2,4 kHz. Producent deklaruje pasmo przenoszenia już od 35 Hz i wysoką skuteczność – aż 92 dB. W połączeniu z impedancją znamionową 8 omów daje to świetną kompatybilność. Albany można będzie wysterować nawet słabiutkim tranzystorem. Z drugiej strony, wytrzymają też spotkanie z piecami o mocy 200 W.

018 021 Hifi 03 2020 0001

Podwójne gniazda.

Głośniki na froncie wyglądają efektownie, ale można je zakryć maskownicami utrzymywanymi przez magnesy schowane pod okleiną. Nie widać żadnych otworów ani śrubek, z wyjątkiem tych, które mocują kosze głośników w srebrzysto-szarym kolorze. Z tyłu zamontowano naprawdę dobre gniazda: dwie pary złoconych terminali (gołe kable/widełki/banany), połączone zworkami, także złoconymi. Monitory najlepiej postawić na stendach, ale poradzą sobie też na półce. Zamknięta obudowa czyni je mało wrażliwymi na odległość od tylnej ściany. Można je nawet na niej powiesić – nad gniazdami znalazły się gwintowane otwory montażowe.

018 021 Hifi 03 2020 00022

KLH Audio Albany w fornirze z amerykańskiego orzecha.

Wrażenia odsłuchowe

Albany z zaskakującą łatwością radzą sobie z głośnym graniem. W tej konkurencji przerastają oczekiwania, unikając zniekształceń i rezonansów. Ich brzmienie jest jasne i przejrzyste. Nacisk położono na prezentację wyższych obszarów pasma. Góra jest czytelna, podana bez nieśmiałości, mocna i zdecydowana. Może jeszcze nie wyeksponowana, ale przy doborze wzmacniacza warto wziąć pod uwagę, że jeżeli również będzie jasny i hojny w tym zakresie, to brzmienie może się okazać zbyt agresywne.

018 021 Hifi 03 2020 0001

Głośnik nisko-średniotonowy.

W niższych rejonach najważniejsze pozostają czytelność i precyzja. Średnica nie nosi śladu ocieplenia, jest też przezroczysta dla ucha. Wokale to zrozumiały tekst i zaakcentowane szczegóły emisji. Bas zachowuje ten sam charakter, choć warto podkreślić, że jest inny, niż w większości zestawów w tej cenie (głównie ze względu na obudowę zamkniętą) – kontrolowany, zdyscyplinowany i energiczny. Bez wysiłku nadąża za tempem solówek kontrabasów i gitar basowych. Z każdego uderzenia perkusyjnej stopy robi ostro zarysowany punkt.

018 021 Hifi 03 2020 0001

Kopułka wysokotonowa.

Albany przekazują energię drzemiącą w pulsie i każdym ataku. Oczywiście, nie należy się spodziewać potężnej dynamiki, bo to nadal małe skrzynki – zawsze więc pozostanie on lekki, ale staranne przekazanie drobnych kontrastów dodaje brzmieniu życia. Neutralność barwy instrumentów to przyzwoity poziom i czwórka w tabeli ocen. Fortepian został delikatnie rozjaśniony, ale dzięki temu osiągnięto przejrzystość na w pełni zasłużoną piątkę. Albany generują obszerną scenę. Nastawioną raczej na szerokość niż głębię, ale przy dobrych wiatrach mogą zniknąć z pokoju. Oczywiście, jeżeli je ustawimy na podstawkach, bo na półce to raczej niemożliwe.

018 021 Hifi 03 2020 0001

Zwrotnica dzieli pasmo przy 2,4 kHz.

Konkluzja

Najlepsza w tym wszystkim jest… cena i to, co za nią dostajemy: staranne wykonanie i brzmienie skrojone z pomysłem, ale też rozsądkiem. Bez efekciarstwa, z podkreślonymi zaletami małego monitora.

2020 03 24 19 21 38 018 021 Hifi 03 2020.pdf Adobe Reader
Maciej Stryjecki
Hi-Fi i Muzyka 03/2020

 

KLH Audio Albany

Przeczytaj także

Marten Parker Trio Diamond Edition

20.03.2025

Testy

Kolumny

Marten Parker Trio Diamond Edition

JBL Stage 280F

16.03.2025

Testy

Kolumny

JBL Stage 280F

Indiana Line Tesi 3

12.03.2025

Testy

Kolumny

Indiana Line Tesi 3

Kora DAC 140

08.03.2025

Testy

Przetworniki C/A

Kora DAC 140

Audio Research Reference 160S

28.02.2025

Testy

Końcówki mocy

Audio Research Reference 160S

Vitus Audio SCD-025 mk.II (2024)

26.02.2025

Testy

Odtwarzacze CD

Vitus Audio SCD-025 mk.II (2024)

McIntosh C12000/MC1.25KW 75th Anniversary

22.02.2025

Testy

Wzmacniacze dzielone

McIntosh C12000 / MC1.25KW 75th Anniversary

Accuphase DP-770

17.02.2025

Testy

Odtwarzacze CD

Accuphase DP-770