22.03.2024
min czytania
Udostępnij
Andrzej Ciepliński (klarnet) Tymoteusz Bies (fortepian) DUX 2022
Recenzja w numerze 6/2023 „Irrberge” to „Błędne góry” – autochtoniczna nazwa mazurskich Majnegór, w której to okolicy duet Ciepliński/Bies odpoczywał po nagraniu płyty. Wybór utworów odzwierciedla pandemiczny stan ducha tandemu instrumentalistów i nastrój wokół nich – kompozycje Pendereckiego, Debussy’ego, Poulenca, a zwłaszcza Wajnberga to muzyczna opowieść o stanie zagrożenia, samotności i przemijaniu. Klimatyczna interpretacja znajduje celny kontrapunkt w wysmakowanej oprawie graficznej albumu.
Paul Giger (skrzypce, violino d’amore) Marie-Louise Dähler (klawesyn, pozytyw) Pudi Lehmann (perkusja) Franz Vitzthum (alt) Carmina Quartett ECM 2022 Recenzja w numerze 3/2023
Paul Giger ze współpracownikami nagrał muzykę do filmu o XIX-wiecznym malarzu Giovannim Segastinim. Po kilku latach zarejestrował dodatkowy utwór, a cały materiał wydał na omawianej płycie. Tytuł „Ars Moriendi” („Sztuka umierania”) to nawiązanie do średniowiecznej literatury, pouczającej wiernych o godnym odejściu ze świata doczesnego, a zarazem bardzo osobiste rozważania o stracie bliskiej osoby. Muzyka jest zawieszona pomiędzy ruchem a bezruchem, subtelnością i chropowatością, słyszalnym i niesłyszalnym. Muzycznym alter ego Gigera jest jego niezwykły instrument – violino d’amore, czyli barokowe skrzypce o pięciu strunach podstawowych i sześciu rezonansowych; wirtuoz uzyskuje dzięki nim fantastyczne efekty dźwiękowe. Klawesyn, pozytyw oraz kwartet smyczkowy wzbogacają skład wykonawczy.
Accordion and Quarter-Tone Accordion Polish Concertos Wiesław Ochwat (akordeon i akordeon ćwierćtonowy) Sinfonietta Cracovia / Maciej Tworek Opus Series 2022 Recenzja w numerze 4/2023
Akordeon – jeszcze niedawno kojarzony głównie z wiejską zabawą, rekreacją żołnierzy po bitwie, paryskim bulwarem lub akompaniamentem do tanga – dziś coraz częściej gości w salach koncertowych i na płytach. Wirtuoz Wiesław Ochwat prezentuje dwa koncerty polskich kompozytorów młodszego pokolenia, w tym unikatowy Koncert na akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę kameralną (2022) Mikołaja Majkusiaka – prawdziwą rewelację sonorystyczną. Instrument solowy brzmi to jak uporczywy owad, to jak odgłos maszyny lub dziecinne organki. Całość składa się na ponuro-groteskową opowieść.
Anagram 2023 Recenzja w numerze 11/2023
Program płyty to swoisty przewodnik na wielkopostnej drodze refleksji. Sześć kompozycji Byrda i Tallisa – przykładów kunsztu polifonii renesansowej – łączy precyzję architektoniki muzycznej z żarliwością ekspresji. Te utwory, przy całej surowości przekazu, mają przygotować duszę i umysł na radość Zmartwychwstania. Członkowie zespołu Gregorianum pod dyrekcją Bereniki Jozajtis prowadzą swe indywidualne śpiewne konfesje-modlitwy wyraźnie wytyczonymi ścieżkami melodycznymi, które splatają się w jednym organizmie żywej harmonii. Nieskazitelna intonacja i hieratyczność to niezbywalne cechy ich wykonania.
Hi-Fi i Muzyka 01/2024
Przeczytaj także