Płyty roku 2019 – Jazz

15.02.2020

min czytania

Udostępnij

Włodek Pawlik Trio Pawlik/Moniuszko Polskie Radio 2019 Recenzja w numerze: 7-8/2019

 

cd 01 2020 0009

Utwory klasyczne przerabiane przez jazzmanów stanowią silny, a nawet wzbierający nurt współczesnej muzyki improwizowanej. Trudno się dziwić, skoro to często piękne i zakorzenione w zbiorowej świadomości tematy, z którymi można robić interesujące rzeczy. W roku moniuszkowskim nie mogło zabraknąć próby wykorzystania do celów jazzowych muzyki ojca polskiej opery narodowej. Próby udanej, głównie dzięki wrażliwości i wyobraźni lidera – pianisty Włodka Pawlika, a także muzyków jego tria – basisty Pawła Pańty i młodego perkusisty Adama Zagórskiego. Dodatkowym atutem jest obycie Pawlika z muzyką romantyzmu, które pozwoliło mu na swobodę interpretacyjną przy zachowaniu szacunku dla oryginałów.

cd 01 2020 0002

Adam Palma Adam Palma meets Chopin MTJ 2019 Recenzja w numerze: 12/2019

 

wyroznieni2019

Hasło „Chopin na jazzowo” zaczyna budzić grozę – tak wiele różnych jakościowo projektów u nas powstało. Tej płyty można jednak słuchać bez obaw. Adam Palma to nie tylko niesłychanie sprawny, uznany międzynarodowo wymiatacz gitary akustycznej, ale także artysta obdarzony wyczuciem i dobrym gustem. Dzięki temu utwory Chopina w jego interpretacjach nabierają zupełnie nowego charakteru, a jednocześnie nadal zachwycają i pozwalają nam odkrywać kolejne smaczki.

cd 01 2020 0004

Daniel García Trio Travesuras ACT Music 2019 Recenzja w numerze: 9/2019

 

wyroznieni2019

„Flameno i jazz to bracia” – twierdzi Daniel Garcia. Wykonawca zaledwie 36-letni, ale już z dużym doświadczeniem. Jego kompozycje opierają się na tradycyjnej muzyce hiszpańskiej, ale słychać w nich wpływy religijnych śpiewów chóralnych oraz rytmy afrykańskie. Tytuł „Travesuras” oznacza żarty lub psoty. Bohater płyty chce nas zabawić połączeniem gatunków. Mamy więc muzykę latynoską w jazzowej oprawie, ze światowymi dodatkami.

cd 01 2020 0005

Wojtek Karolak i Adam Czerwiński In A Sentimental Mood (winyl) AC Records 2018 Recenzja w numerze: 3/2019

 

wyroznieni2019

Ta płyta to nie tylko naturalne, analogowe brzmienie. To również świetne granie i przemyślany zestaw kompozycji z różnych stylistyk. Ich wspólnym mianownikiem jest dostojny, klasyczny jazz, wsparty organami Hammonda. Wojciech Karolak maca klawiaturę niczym Michał Anioł sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej, a Adam Czerwiński koloryzuje przestrzeń niesamowitymi groove’ami. Firmującym album muzykom towarzyszy znakomity skład, w którym wszyscy świetnie rozumieją swoją rolę. Tu nie ma miejsca na autoerotyzm przy użyciu instrumentu. Każdy gra, nie jakby jutro świat miał się skończyć, ale jakby miał trwać jeszcze wiele epok, w atmosferze pokoju i wzajemnego zrozumienia. Do słuchania tej płyty nie trzeba fakultetu z muzykologii. Ale by ją poczuć naprawdę, potrzeba czasu i serca.

Hi-Fi i Muzyka 01/2020

Przeczytaj także

16.01.2025

Muzyka

Wydarzenia

Oasis – powrót na scenę

Rena Rolska

07.01.2025

Muzyka

Sylwetki / monografie

Rena Rolska – role jej życia

David Gilmour Luck and Strange

31.12.2024

Muzyka

Pop-rock

David Gilmour – Luck and Strange

27.12.2024

Muzyka

Pop-rock

Jack White – No Name

24.12.2024

Muzyka

Sylwetki / monografie

Billy Joel – młodszy dzięki AI

John Lennon Mind Games

22.12.2024

Muzyka

Winyl

John Lennon – Mind Games

Joan As Police Woman Lemons, Limes and Orchids

20.12.2024

Muzyka

Pop-rock

Joan As Police Woman – Lemons, Limes and Orchids

18.12.2024

Muzyka

Wydarzenia

Sting nostalgicznie