
16.05.2017
min czytania
Udostępnij
Eric Barry (tenor), Emily Workman (sopran), Kathleen Reveille (sopran), Diana Montague (mezzosopran), Rosie Lomas (sopran), Dominic Lynch (dyszkant) Łukasz Borowicz (dyrygent) DUX/Stowarzyszenie im. Beethovena 2015
Rejestracja pierwszego polskiego wykonania (estradowego; w czasie Wielkanocnego Festiwalu Beethovena) słynnej opery-horroru. Muzyka Brittena zbudowana jest z niepokojących nawracających motywów, wyraziście rozbrzmiewających w materii dźwiękowej, budowanej przez zespół 14 znakomitych polskich instrumentalistów. Angielsko-amerykańscy soliści śpiewają wspaniale, zwłaszcza Eric Barry (demoniczny Quint), Dominic Lynch (zdeprawowany panicz Miles), Emily Workman (Guwernantka) i Diana Montague (Mrs Grose).
Tadeusz Tomaszewski/Roman Widaszek/ Joanna Domańska DUX 2016
Okazja, by przypomnieć sobie utwory niemieckiego kompozytora Carla Reinecke, a zarazem posłuchać mistrzowskich wykonań jego kameralnych utworów, zarejestrowanych w świetnej jakości technicznej. Za realizację projektu odpowiada troje artystów, związanych z Akademią Muzyczną w Katowicach i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, tworzących cenione przez melomanów Trio Śląskie. Najpopularniejszym utworem jest zwiewny „Niemiecki walc”, uchodzący dziś za jedno z najpiękniejszych dzieł kameralistyki. Płyta ukazuje fenomen muzyki klasycznej przełomu XIX i XX wieku, do dziś kryjącej w sobie, nie wszystkim znane, prawdziwe skarby.
Deutsche Grammophon 2015
Przez niektórych jest uważany za największego żyjącego pianistę. Jego nazwisko kojarzy się z ptakiem drapieżnym, ale kiedy dziś siedzi przy fortepianie, na myśl przywodzi raczej gołębia. Te dwa wcielenia Grigorij Sokołow prezentuje na najnowszym albumie. Na dwóch płytach zarejestrowano dwa koncerty z 2013 roku – z Warszawy oraz Salzburga. Na pierwszą część wydawnictwa złożyły się: cykl „Impromptus” D 899 i „Trzy utwory fortepianowe” D 946 Schuberta. Na drugą – sonata nr 29 „Hammerklavier” Beethovena. Sokołow nigdy nie daje więcej niż sześć (!) bisów i w programie superrecitalu znalazła się ich maksymalna liczba: pięć miniatur Rameau i Intermezzo b-moll op. 117 nr 2 Brahmsa. Warto posłuchać.
Adam Kośmieja (fortepian) DUX 2016
Album zawiera wszystkie solowe kompozycje fortepianowe Serockiego, w tym np. pierwsze w powojennej Polsce dzieło dodekafoniczne – „Suitę preludiów” z 1952 roku. Pokazuje śmiałość poszukiwań, indywidualizm i kreatywność. Serocki buduje „prześwitujące”, pełne napięcia konstrukcje, oparte na rusztowaniu z niewielu dźwięków. Adam Kośmieja okazuje się znakomitym interpretatorem, pianistą wrażliwym, obdarzonym wyobraźnią sonorystyczną, precyzyjnym w odczytaniu struktury i elastycznym w traktowaniu czasu narracji.
Deutsche Grammophon 2016
154 sonety Szekspira od czterech stuleci niezmiennie przyciągają kompozytorów. Rufus Wainwright nie tylko wydobył ukrytą w poezji muzyczność, lecz także wyeksponował jej wielogłosowość. Wbrew tradycyjnym interpretacjom pokazał, że każdy wiersz można potraktować jako wypowiedź innej osoby. Powstała płyta barwna i atrakcyjna. Można się dzięki niej przekonać, że także współcześnie Szekspir dałby sobie radę jako zdolny i mądry tekściarz.
Przeczytaj także