Płyty Roku 2014

09.08.2014

min czytania

Udostępnij


To był dość spokojny rok. Bez wielkich wzlotów i spektakularnych upadków. Każdy robił swoje, najlepiej jak mógł, w czasie kryzysu niekwestionowanej już przez nikogo rewolucji technologicznej. Być może niedługo, zamiast płyty roku, będziemy wybierali pliki roku? Tymczasem sprawdźcie, co zachwyciło naszych redaktorów na tradycyjnych srebrnych krążkach.


a Pianohooligan – Experiment: Penderecki Piotr Orzechowski (fortepian, Rhodes piano) Decca Dystrybucja: Universal Music Polska Recenzja: „HFiM 11/2013”

wyróżnienie

Młody, wykształcony klasycznie pianista jazzowy, Piotr Orzechowski, wziął na warsztat kilka utworów z różnych okresów twórczości Pendereckiego. Dzięki rewelacyjnie wymyślonym preparacjom dwóch instrumentów – fortepianu i pianina elektrycznego Rhodesa – osiągnął brzmienia zaskakujące bogactwem i wielowymiarowością; stworzył niezwykłą orkiestrę. Prawdziwy Banksy fortepianu.

b Penderecki I, II, III, IV, V, VII, VIII symfonia I. Hossa, I. Kłosińska, A. Rehlis, R. Bartmiński, W. Gierlach, T. Bauer, S. Holland Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus/ Krzysztof Penderecki Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej Dux (5 płyt CD) Recenzja: „HFiM 9/2013”

wyróżnienie

Do tej pory nikt nie wydał kompletu symfonii Pendereckiego. To największe i najbardziej prestiżowe przedsięwzięcie w dziejach wytwórni Dux: trzy lata pracy. To także poniekąd nagranie kanoniczne, bowiem w roli dyrygenta wystąpił sam kompozytor. Drugim bohaterem nagrania jest Sinfonia Iuventus – orkiestra działająca pod patronatem Ministerstwa Kultury, a złożona z najlepszych absolwentów i studentów polskich uczelni muzycznych.

c Telemann Ouvertures pittoresques Arte dei Suonatori Martin Gester Bis Dystrybucja: Music Island Recenzja: „HFiM 3/2013”

wyróżnienie

Arte dei Suonatori przyzwyczaili publiczność i krytykę do najwyższej jakości interpretacji i audiofilskiego brzmienia. Najwyraźniej to podejście zaszczepili także w wytwórni Bis. Użyte przy realizacji ich najnowszej płyty mikrofony Neumann, monitory B&W 802, słuchawki AKG K702 to zestaw, który pozwolił wydobyć z muzyki oraz akustyki kościoła w Wykrotach więcej, niż można by oczekiwać. Dobór temp, artykulacji, frazowania jest dokładnie taki, by muzykę odebrać z przyjemnością i chętnie do niej wracać.

d Vivaldi L’oracolo in Messenia J. Lezhneva, V. Genaux, A. Hallenberg, R. Basso Europa Galante/Fabio Biondi Virgin Classics Dystrybucja: EMI Music Poland Recenzja: „HFiM 11/2013”

wyróżnienie

Album zarejestrowano na żywo w wiedeńskim Konzerthaus, co pozwoliło uchwycić temperaturę emocjonalną spektaklu. Zadbano także o znakomitą jakość techniczną nagrania. Trzy korony wokalne dzierżą: energiczna Ann Halleberg (Merope), precyzyjna i żywiołowa Vivica Genaux oraz delikatna i giętka Julia Leżniewa. Orkiestra Europa Galante – w najwyższej formie. Znakomita płyta, warta wyróżnienia.

e The Wayne Shorter Quartet Without A Net Blue Note Records Dystrybucja: Universal Music Recenzja: „HFiM 4/2013”

Untitled-1

Ukazanie się „Without A Net” było jednym z najważniejszych wydarzeń jazzowych minionego roku. Tym albumem 80-letni Wayne Shorter potwierdził swoją pozycję lidera światowej sceny jazzu. Tytuł odnosi się do jego postawy wobec kanonów tej muzyki – „Without A Net” (bez asekuracji) oznacza porzucenie zasad, które definiują jazz jako gatunek, ale mogą ograniczać swobodę wypowiedzi. Kwartet artysty proponuje muzykę o otwartej formie, nieskrępowanej improwizacji, pełną koloru i zaskakujących zdarzeń. Słuchając albumu, ani przez moment nie mamy wątpliwości, że obcujemy z arcydziełem.

f Jan Jarczyk Round, Round & Round Gowi Records Dystrybucja: GiGi Recenzja: „HFiM 7-8/2013”

wyróżnienie

Zachwycamy się sukcesami Tomasza Stańki, tymczasem inny nasz rodak, na co dzień mieszkający w Kanadzie, ma na koncie naprawdę udaną płytę. Napisał wszystkie kompozycje i zaaranżował cały materiał. Jeden z utworów, od którego wszystko się zaczęło – „There Is Always Time” – otrzymał w 2009 roku drugie miejsce na konkursie studentów inżynierii dźwięku w Monachium. Potem przyszły kolejne kompozycje, trasa koncertowa i w końcu wyróżniona dzisiaj płyta. Świetny jazz na każdą porę roku.

i Queens of The Stone Age …Like Clockwork Matador Dystrybucja: Sonic Distribution Recenzja: „HFiM 1/2014”

Untitled-1

Najnowszy krążek grupy Queens of The Stone Age to już nie tylko idealny przykład muzycznej sceny z Palm Desert, grania rodem z Kalifornii czy Zachodniego Wybrzeża USA. To po prostu świetna, nowoczesna muzyka rockowa. Zestaw piosenek, zaprezentowany przez Josha Homme’a, jest momentami przebojowy, kiedy indziej ostro rockowy, w końcu zaś po prostu poruszający. Po raz kolejny udało się zdementować informację o śmierci rocka.

g Terence Blanchard Magnetic Blue Note Records Dystrybucja: Universal Music Recenzja: „HFiM 11/2013”

wyróżnienie

Album trębacza Terence’a Blancharda jest przykładem idealnej równowagi pomiędzy konstrukcją a kreacją; między tym, co zaplanowane a spontaniczne. Wielostylistyczna, lecz spójna wewnętrznie muzyka ciekawie łączy różne odmiany akustycznego jazzu z elektroniką. Ma żywą narrację i bogate brzmienie, które jest także efektem wzorowej pracy realizatorów. Album nie mógłby powstać bez udziału znakomitych partnerów Blancharda: pianisty Fabiana Almazana, perkusisty Kendricka Scotta, saksofonisty Raviego Coltrane`a i gitarzysty Lionela Loueke.

h Joe Barbieri Respiro Microcosmo Dischi Dystrybucja: CMD Recenzja: „HFiM 10/2013”

wyróżnienie

Wszystko jest tu, jak trzeba. Miłe dla ucha kompozycje, profesjonalna oprawa instrumentalna i ciekawe interpretacje. Joe Barbieri nagrał płytę przyjemną w odbiorze i doskonałą od strony wykonawczej. Zaprosił do współpracy kilkunastu świetnych muzyków sesyjnych, dzięki którym efekt jest znakomity, a wsłuchiwanie się w szczegóły daje równie wiele satysfakcji, co chłonięcie całości. Doskonały jazz dla każdego.

j Deep Purple Now What?! EarMusic Dystrybucja: Mystic Production Recenzja: „HFiM 11/2013”

wyróżnienie

Jeśli ktoś się zastanawia, jak powinny się starzeć klasyczne grupy rockowe, niech sięgnie po najnowszy krążek Deep Purple. Weterani hard rocka zachowują wierność swojemu stylowi, ale nie popadają w banał. Na „Now What?!” potwierdzają swoją klasę instrumentalistów i udowadniają, że popisy muzyczne można zamknąć w formie przebojowych piosenek.

k Elvis Costello and the Roots Wise Up Ghost Blue Note Records Dystrybucja: Universal Music Recenzja: „HFiM 1/2014” a nie 12/13?

wyróżnienie

Costello znowu w formie. Po genialnym albumie z Burtem Bacharachem i nieco mniej udanej współpracy z Allenem Toussaintem, mąż Diany Krall wszedł do studia z hip-hopową grupą The Roots. Stylistyka może w pierwszej chwili zaskoczyć fanów wykonawcy, ale łatwo się do niej przyzwyczaić. „Wise Up Ghost” to jedna z ciekawszych tegorocznych premier.

l Robben Ford Bringing It Back Home Mascot Music Dystrybucja: Mystic Production Recenzja: „HFiM 5/2013”

wyróżnienie

Płyta świetnie brzmi już od pierwszych taktów. Blues ze sporą, pozytywnie zaskakującą dawką jazzu i wspaniałą gitarą Robbena Forda. Artysta wyraźnie przypomniał sobie czasy, kiedy występował z Milesem Davisem. Przeważają covery, ale autorski utwór „Oh, Virginia” też jest najwyższej próby. Warto posłuchać.

Przeczytaj także

22.03.2025

Muzyka

Wydarzenia

Rozdanie Grammy już wkrótce

Same nowości – jesień/zima 2024, część 3

12.03.2025

Muzyka

Fonografia

Same nowości – jesień/zima 2024, część 3

Peter Frampton – wśród najlepszych

27.02.2025

Muzyka

Wydarzenia

Peter Frampton – wśród najlepszych

Kasia Nova Kochać Wydanie własne/e-muzyka 2024

20.02.2025

Muzyka

Winyl

Kasia Nova – Kochać

Charles Mingus – jazz z dynastii Ming

20.02.2025

Muzyka

Sylwetki / monografie

Charles Mingus – jazz z dynastii Ming

Marcin Wargocki Droga

10.02.2025

Muzyka

Winyl

Marcin Wargocki – Droga

Nowości płytowe – jesień 2024, cz. 2

10.02.2025

Muzyka

Fonografia

Nowości płytowe – jesień 2024, cz. 2

The Cure wracają do studia

01.02.2025

Muzyka

Wydarzenia

The Cure wracają do studia