02.09.2012
min czytania
Udostępnij
Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Cyprian Bazylik Collegium Vocale Bydgoszcz Collegium Vocale Bydgoszcz 2010
„Kto śpiewa, modli się dwa razy” – powiedział święty Augustyn. Prawdę tę znają wszystkie kultury, gdyż od prawieków śpiew towarzyszył oddawaniu czci bogom. Śpiewać można wszelako na różne sposoby: indywidualnie i chóralnie, a cappella i z akompaniamentem. Polifonia – śpiew kunsztownie zharmonizowany – to szczyt wokalnego piękna. „Kto śpiewa wielogłosowo, modli się po wielekroć” – można by strawestować słowa filozofa. Formą takiej modlitwy są szesnastowieczne psalmy polskie – wyraz wiary polskiego kalwinizmu. Zgodnie z reformacyjnym duchem przybliżania Pisma Świętego wiernym komponowano je do polskich przekładów biblijnego Psałterza Dawida, które wyszły spod pióra m.in. Jana Kochanowskiego, Andrzeja Trzecieskiego, Mikołaja Reja, Jakuba Lubelczyka i Bernarda Wojewódki. Autorami muzyki byli: Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Cyprian Bazylik. Na płycie (która tytuł wzięła od zbioru Mikołaja Gomółki) znalazło się dwanaście psalmów w wykonaniu cenionej grupy wokalnej. Śpiew bydgoszczan cechuje się czystością intonacyjną, dobrą dykcją i dyscypliną rytmiczną, aczkolwiek tutaj brzmi nieco monotonnie. Zważywszy modlitewno-chwalebny charakter psalmów, w tej interpretacji brakuje żarliwości, witalności oraz zniuansowania dynamiki i tempa. Dopiero w ostatnim utworze („Alleluja, chwalcie Pana Boga Wszechmogącego” Wacława z Szamotuł) Collegium Vocale tryska radosną energią, pokazując słuchaczom, jak fascynująca bywa muzyka staropolska.
Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 12/2010
Przeczytaj także