07.08.2012
min czytania
Udostępnij
Grzegorz Olkiewicz (flet) Teresa Worońko (fortepian) Maria Szwajger-Kułakowska (fortepian) Mirosław Gąsieniec (fortepian) Andrzej Jungiewicz (fortepian) Dux 2011 (nagrania z lat 1992-93)
Formuła przyjęta przy układaniu tego albumu zapewniła upieczenie trzech pieczeni na jednym ogniu. Wrocław wykorzystał szansę zaprezentowania kompozytorów współczesnych związanych z miastem. Melomani zyskali możliwość poznania rzadko wykonywanych utworów. Wykonawcy, a zwłaszcza wirtuoz fletu, Grzegorz Olkiewicz, dostali szansę sprawdzenia się w ciekawym repertuarze. Na kompakcie znalazły się utwory sześciorga kompozytorów. Najmłodszy z nich i najbardziej „awangardowy“ to Jacek Rogala. Jego „Litoral“ jest dziesięciominutową fascynującą narracją. O czym? Podsuńmy interpretację: o locie ptaka nad wodą, szumie wiatru wśród trzcin; o wolności, zagrożeniu i walce o byt – a wszystko opowiedziane dźwiękami preparowanego fortepianu i fletu. Olkiewicz okazuje się czarodziejem barwy. Artykulacyjne triki, przedęcia i niuanse dynamiki tworzą sugestywny krajobraz sonorystyczny. W „Echu“ Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil technika nagraniowa zręcznie wspomaga naturalne brzmienie fletu. W „Preludiach“ Leszka Wisłockiego i „Sonatinie“ Jadwigi Szajny-Lewandowskiej (najstarszej w tym gronie) instrumentaliści kładą nacisk na zróżnicowanie nastroju kolejnych części utworu. Efektownym zwieńczeniem recitalu Olkiewicza są dwa utwory Mirosława Gąsieńca („Capriccio“ i „Taniec hiszpański“), występującego tu także w roli akompaniatora. Brawo!
Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 3/2012
Przeczytaj także