
09.09.2012
min czytania
Udostępnij
Dux 2009
Nie raz powtarzaliśmy w tej rubryce, że pomysł na płytę to bardzo ważna rzecz. Tu zastosowano klucz aż poczwórny – geograficzno-czasowo-tematyczno-obsadowy. Wybrano utwory kompozytorów francuskich (Bizet, Debussy, Fauré, Milhaud, Poulenc, Ravel), z przełomu XIX i XX wieku, dedykowane dzieciom, przeznaczone do wykonania przez duet pianistów – na dwóch fortepianach lub na jednym fortepianie na cztery ręce. Powstał kompakt bardzo ciekawy, do słuchania i przez dorosłych, i przez małych melomanów, wspólnie i osobno. Idealny start edukacji muzycznej przyszłego bywalca filharmonii. Poza „Sonatą na cztery ręce” Poulenca jest to muzyka programowa. Tytuły jednoznacznie opisują treść poszczególnych miniatur, na przykład: „Karuzela”, „Bańki mydlane”, „Na łódce”, „Paluszek”. Z jednej strony ukierunkowują wyobraźnię małego odbiorcy, z drugiej – poddają utwór bezlitosnej weryfikacji, czy aby zawartość odpowiada nazwie. Wskazane jest zatem pewne przerysowanie interpretacji; podkreślenie kontrastów i zakrętów, oczywiście w granicach dobrego smaku. Perfekcyjnie zgrany polsko-szwedzki duet robi to wyśmienicie, z autentyczną radością, gracją i brawurą. Cieszy uszy każdy pięknie zrealizowany ozdobnik, każdy bezbłędnie postawiony akcent, każda znacząca pauza i wzorowo wyartykułowana fraza, a zwłaszcza – wyczucie pulsu. Esencję mistrzostwa stanowi wykonanie „Tańca hiszpańskiego”, czyli VI części suity „Dolly” Faurégo. Specjalne brawa za pomysł z reprodukcją „Dziwnego ogrodu” Mehoffera na okładce.
Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 10/2010
Przeczytaj także