![](https://www.hi-fi.com.pl/wp-content/uploads/2012/07/jpg108-109_hifi_7-8-12_4.jpg)
13.07.2012
min czytania
Udostępnij
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”/Anna Szostak Zespół Instrumentów Historycznych „Parnasso” Adam Myrczek (recytacja) Dux 2011
Jeśli ktoś chce wydać płytę okolicznościową, poświeconą problematyce „ideolo-martyrolo“, powinien wziąć przykład z pomysłodawców omawianego tu krążka. „Requiem“ dedykowano „[…] represjonowanym w okresie stanu wojennego. W hołdzie wszystkim jego ofiarom – w szczególności pomordowanym górnikom kopalni ‚Wujek‘ […]”. W książeczce znalazł się obszerny, ciekawie napisany esej o wydarzeniach historycznych z lat 1981-82, natomiast właściwym hołdem jest niezwykła muzyka w niezwykłej konfiguracji, stanowiącej rekonstrukcję staropolskiej mszy żałobnej. Jej trzonem jest „Requiem” (na cztery głosy, dwoje skrzypiec, dwa oboje i basso continuo) Andrzeja Siewińskiego. O tym kompozytorze wiadomo tylko to, że zmarł przed 1726 i był związany z jezuitami. Oprawę muzyczną hipotetycznego barokowego nabożeństwa żałobnego rozszerzono o dwie antyfony i śpiewy chorału gregoriańskiego, a ponadto, co można nazwać strzałem w dziesiątkę, o fragmenty autentycznego kazania z epoki, wygłoszonego na pogrzebie pewnego szlachcica. Na sugestywny efekt rekonstrukcji pracuje też akustyka wnętrza świątyni w Rychwałdzie, w której dokonano nagrania. Camerata Silesia prezentuje precyzyjną i skupioną, a jednocześnie nasyconą emocjami interpretację pięknego – aż dziw, że do dziś nieznanego – dzieła Siewińskiego i implementowanych utworów. Wzruszenie słuchaczy będzie najlepszym wyrazem pamięci o ofiarach politycznej zawieruchy sprzed trzydziestu lat.
Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 7-8/2012
Przeczytaj także