18.09.2012
min czytania
Udostępnij
Leif Ove Andsnes (fortepian) Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks/Franz Welser-Möst EMI 2009 Dystrybucja: EMI Music Poland
Dyskografia Leifa Ove Andsnesa liczy ponad 30 pozycji. Norweski pianista rejestruje europejską klasykę – m.in. Rachmaninowa i Schuberta – lecz od czasu do czasu przedstawia kompakty „autorskie”, których program starannie układa z ulubionych utworów, tworząc ponadgodzinne nastrojowe suity. Po utkanej ze skandynawskich pejzaży płycie „Horizons” (2006), Andsnes pokusił się o muzyczną refleksję nad „Cieniami ciszy”. Znalazł je w kompozycjach współczesnych, z których najstarsza (koncert Lutosławskiego) pochodzi z roku 1987. Za prolog i epilog opowieści posłużyły dzieła Duńczyka Benta Sørensena na fortepian solo – „Lullabies” oraz tytułowe „The Shadows of Silence”. Mało dźwięków, mnóstwo barw, klimatycznych niuansów artykulacji i dynamiki. Andsnes jawi się tu jako subtelny poeta klawiatury. Instrument solo jest też bohaterem kulminacyjnego punktu programu – „Játékok”, czyli „Gier” Györgya Kurtága. To, zgodnie z nazwą, pasjonująca gra z tradycją, konwencjami i brzmieniem. Ogniwa pośrednie w programie Andsnesa stanowią dwa koncerty fortepianowe, obrazujące ciszę brutalnie zaburzoną przez wspólną inwazję orkiestry i fortepianu. Solista przeistacza się w jastrzębia, a bawarski zespół rewelacyjnie oddaje bogactwo kolorystyki kompozycji Lutosławskiego i Dalbaviego. Wyśmienity projekt fonograficzny i wykonanie.
Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 02/2010
Przeczytaj także