
23.12.2019
min czytania
Udostępnij
Krzysztof Karpeta (wiolonczela) Michał Rot (fortepian) DUX 2018
Victoria Yagling (1946-2011) była znana jako znakomita rosyjska wiolonczelistka i pedagog, choć ukończyła także studia kompozytorskie i ten nurt aktywności artystycznej był dla niej równie ważny jak kariera solistki. W czasach pieriestrojki wyjechała do Finlandii i została wykładowcą konserwatorium w Helsinkach; tam też jest pochowana. Syn Victorii, pianista Victor Chestopal, często występował z matką (także w Polsce), a po jej śmierci zajął się porządkowaniem archiwum oraz promowaniem twórczości kompozytorskiej matki. Kiedy Reger Duo nagrało album monograficzny poświęcony Yagling, Chestopal napisał do książeczki tekst, bogaty w informacje, a przy tym wzruszający. Marek Karpeta uczynił osobę Victorii Yagling tematem swojej pracy doktorskiej. Wraz ze „wspólnikiem” z duetu, Michałem Rotem, wybrał na program płyty utwory dokumentujące drogę kompozytorską Yagling i ułożył je chronologicznie. To muzyka wspaniała, bardzo trudna technicznie dla wykonawców, a od słuchaczy wymagająca maksymalnego skupienia i wrażliwości. Fascynuje dramaturgią i gęstością emocjonalną. Meandryczna narracja, synkopowane rytmy, oszałamiające ostinata, niepokojące dwudźwięki, melodie duszone w zarodku (aby nie upajały się własnym pięknem), partie wiolonczeli i fortepianu splecione jak misterny wieniec z drutu kolczastego – oto co czeka na melomanów. Ale już nigdy nie zapomną wrażeń, których dostarczy im IV sonata wiolonczelowa Yagling, a zwłaszcza jej finał.
Hanna Milewska
Źródło: HFiM 10/2019
Przeczytaj także