01.05.2017
min czytania
Udostępnij
Stowarzyszenie im. Beethovena, Dux 2016
Muzyka: Realizacja: Tradycją Wielkanocnego Festiwalu im. Beethovena stało się prezentowanie i nagrywanie w wersji scenicznej mało znanych (a czasem w ogóle nieznanych) polskiej publiczności oper. Zdarzają się też światowe premiery i to nawet dzieł zagranicznych. Właśnie ukazał się album z dwiema kameralnymi operami angielskimi: „Jeźdźcami ku morzu” Ralpha Vaughana Williamsa i „Oberżą pod dzikiem” Gustava Holsta. Utwór Holsta nagrano po raz pierwszy w dziejach. Cały materiał zarejestrowano w trakcie koncertu w Filharmonii Narodowej w marcu 2016. Opera Vaughana Williamsa to posępna opowieść o angielskiej Niobe – matce, której morze zabrało sześciu synów-rybaków. Przejmujący mezzosopranowy lament Mauryi (dojrzała kreacja wokalna Kathleen Reveille) na tle chóru kobiet z osady stanowi najważniejszą część partytury. Partia orkiestry sugestywnie ilustruje grozę wodnego żywiołu, w czym pomaga maszyna naśladująca szum fal. Interludium Holsta to godzinna kontrafaktura, czyli dopasowanie nowych tekstów do istniejących kompozycji. Holst zestawił wyimki „Henryka IV” i sonetów Szekspira z ludowymi pieśniami. Dopisał kilka fragmentów i całość zorkiestrował bez szwów. Powstał skrzący się humorem obrazek z życiorysu Falstaffa (brawurowy Jonathan Lemalu), błazna-żołnierza Samochwała, stającego wobec konieczności zamiany ról z księciem (zabawny Eric Barry), któremu służy. Świetna polska płyta, również dla angielskich melomanów.
Hanna Milewska
Źródło: HFiM 02/2017
Przeczytaj także