
07.04.2025
min czytania
Udostępnij
Pawlik Relations Agency 2024
Muzyka
Realizacja
To już 10. tom pieśni Moniuszki w ramach autorskiego projektu pianistki i producentki Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik. Zawiera 25 utworów, jak zawsze wybranych przez pomysłodawczynię według pewnego klucza. Po pierwsze: Moniuszko jawi się jako twórca muzycznych portretów ludzi na tle wydarzeń historycznych i przemian obyczajowych. Po drugie: charakterystykę bohaterów wyśpiewują dwa niskie głosy męskie o trafnie zestawionych barwach. Po trzecie: w programie, obfitującym w utwory rzadko wykonywane, znalazły się liczne ciekawostki, jak choćby „Hulanka” do wiersza Stefana Witwickiego. Popularność zdobyło umuzycznienie tego tekstu dokonane przez Chopina, ale dziełko Moniuszki także zachwyca, zwłaszcza efektami brzmieniowymi. Na szczególną uwagę zasługuje pięć pieśni do słów Marii Ilnickiej. Zapoznana literatka napisała cykl wierszy „Skarbczyk polski” – swoiste dzieje Polski dla dziecięcych czytelników. Na prośbę poetki Moniuszko skomponował muzykę do sylwetek kilku władców – od Piasta do Jana III Sobieskiego. To pogodne opowieści o świetlanej przeszłości ojczyzny, w duchu krzepienia serc i kształtowania patriotycznych postaw. Przyjazna młodym odbiorcom narracja służy celowi dydaktyczno-wychowawczemu. Bas-baryton Robert Gierlach i baryton Łukasz Hajduczenia dzielą się rolami. Pierwszy z nich wspaniale interpretuje pieśni z wyrazistą, zawadiacką frazą (jak dwie paraballady do wierszy Bérangera). Drugi spełnia się w klimacie łagodności i refleksji (m.in. w rzeczonych portretach królewskich). Z ciekawością czekamy na Moniuszkowski vol. 11.
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka 02/2025
Przeczytaj także