![](https://www.hi-fi.com.pl/wp-content/uploads/2024/09/cd-HFM_09_2024-05.jpg)
14.12.2024
min czytania
Udostępnij
Recart 2024
Muzyka
Realizacja
Pedagodzy uczelni artystycznych, pokonując kolejne stopnie w karierze naukowej, są zobowiązani udokumentować własne dokonania. Wokaliści i instrumentaliści demonstrują nagrania płytowe, najczęściej trzymając się bezpiecznego repertuaru. Przedstawiany tu album jest wyjątkowy. Bas-baryton Maciej Straburzyński (AM w Poznaniu) nie tylko sięgnął po nieznane pieśni; nie tylko je prawykonał, ale także przekonał pięcioro kompozytorów do napisania pieśni dla niego i, co więcej, zamówił umuzycznienia wierszy konkretnego poety – Cypriana Kamila Norwida. Spójny, ambitny program przyniósł świetny efekt, a polska literatura wokalna wzbogaciła się o wartościowe dzieła na głos z fortepianem: cztery cykle pieśni (Katarzyna Kwiecień- -Długosz, Wojciech Ziemowit Zych, Szymon Brzóska, Stanisław Leśniewski ) i monodram muzyczny (Monika Kędziora). Wszystkie kompozycje świadczą o głębokim zrozumieniu poezji Norwida, jej dyskursywnego charakteru i ironicznego tonu. Tu decyduje słowo – muzyka jest jego echem, wyznacznikiem szlaków i granic pola myślowego, partnerem w dyskusji; śpiewak musi znaleźć partnera w pianiście (Monika Hanus-Kobus – chapeau bas). Im mniej dźwięków, tym większą mają wagę, a każda pauza nabrzmiewa sensem. Śpiewak staje się obserwatorem i filozofem, rozmyślającym nad nowoczesnością. Straburzyński, obdarzony nienaganną dykcją i wrażliwością, perfekcyjnie wchodzi w tę rolę. Jest muzykalnym przewodnikiem po świecie Norwida i demiurgiem niezwykłego projektu fonograficznego.
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka 09/2024
Przeczytaj także