17.12.2024
min czytania
Udostępnij
Ars Sonora 2023
Muzyka
Realizacja
Łukasz Macioszek jest wirtuozem dwóch spokrewnionych instrumentów: kontrabasu oraz violone (barokowy protoplasta kontrabasu). Repertuar swojej pierwszej solowej płyty ułożył z sonat na kontrabas i fortepian, skomponowanych w wieku XX przez twórców, których nazwiska niewiele mówią melomanom, a którzy z pewnością zasługują na uwagę. To Włoch Giuseppe Maria Marangoni (1866-1945), Austriak Norbert Sprongl (1892-1983) i Węgier Vilmos Montag (1908-1991). Macioszek odkrywa na nowo tytułowe „Zapomniane sonaty” – trzy opowieści, trzy okazje do zaprezentowania technicznej maestrii, wrażliwości i wyobraźni. Sonata Marangoniego, udatnie naśladująca styl barokowy, cechuje się melancholijną śpiewnością, elegancją i kunsztownymi ozdobnikami, które kontrabasista wykonuje z lekkością i subtelnością. W napisanej w połowie XX wieku Sonacie op. 74 Sprongla słychać echa Bartóka i Weberna. Uwagę zwracają lunatyczne frazy części II i łamańcowy, gorączkowy marsz części III. Nieobliczalne w przebiegu partie kontrabasu i fortepianu wymagają perfekcyjnej współpracy, a Macioszek i Czapińska kooperują wybornie. Program wieńczy sonata Montaga – najbardziej zróżnicowana narracyjnie i klimatycznie. Od rozległych jak puszta wysp dźwiękowych (cz. I) podróżujemy, uśpieni kołysanką, przez koszmar złego snu, by zbudzić się przy kołysankowym zaśpiewie (cz. II) i ruszyć do buntowniczych zmagań z losem. Wspaniała przygoda z przewodnikiem, któremu kontrabas służy za artystyczny kompas.
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka 09/2024
Przeczytaj także