
11.09.2012
min czytania
Udostępnij
Marek Stefański (organy) Elżbieta Towarnicka (sopran) Dux 2009
Organy kościelne i najwyższy z głosów, wniebolotny sopran – czyż może być prostszy i udatniejszy zestaw narzędzi do wyrażenia modlitwy, rozważania Męki Pańskiej, oprawy liturgii, percepcji sztuki sakralnej? W omawianym nagraniu jasny głos Elżbiety Towarnickiej szybuje we wnętrzu krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Wygląd i brzmienie organów głównych po przebudowie w latach 1987-89 budziły kontrowersje. Słuchacze mogą ocenić, jak instrument sprawdza się w repertuarze współczesnym. Na program płyty złożyły się utwory kompozytorów związanych z Krakowem w XX wieku: Feliksa Nowowiejskiego, Juliusza Łuciuka, Tadeusza Machla, Jana Jargonia (projektanta ostatniej renowacji organów), Jerzego Kaszyckiego, Lecha Skoczylasa i Marka Stefańskiego – zarazem wykonawcy recitalu. Z części instrumentalnej albumu największe wrażenie robi kompozycja najdawniejsza (1920-23) – adagio „Przed krucyfiksem w kościele Mariackim” z II symfonii Feliksa Nowowiejskiego – udana próba opisu intymnego pejzażu duchowego za pomocą dźwięków, zinterpretowana przez Stefańskiego z wielką dbałością o niuanse dynamiki i artykulacji. Z utworów wokalnych pozostają w pamięci trzy fragmenty „Mszy ku czci św. Cecylii” (2002) Lecha Skoczylasa – kompozycji zaskakującej ascezą melodyki i harmonii, w całości podporządkowanej celowi modlitewnemu. Elżbieta Towarnicka, której górna skala głosu bywa bezsensownie eksploatowana przez innych kompozytorów, tutaj może wreszcie pokazać piękno brzmienia całego rejestru. Wzruszające.
Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 7-8/2010
Przeczytaj także