06.02.2018
min czytania
Udostępnij
Dux 2017
Otwierający płytę cykl sześciu wariacji Beethoven zadedykował jednej ze swych ulubionych uczennic – księżnej Barbarze Odeschalchi. Całość powstała w 1802 roku we wsi Heiligenstadt niedaleko Wiednia, gdzie kompozytor leczył swój szwankujący słuch. Stąd dostrzegalne w muzyce spokój i łagodność, wywoływane zapewne przez idylliczną scenerię. Najpóźniejszą kompozycją w programie jest sonata nr 30, pochodząca z cyklu, nad którym Beethoven pracował w latach 1820-1822 – okresie wzmożonej kreatywności i rozkwitu techniki kompozytorskiej. Całe 28 lat wcześniej natomiast powstała najpopularniejsza w tym zestawie sonata nr 8 c-moll, „Patetyczna”, z prawdziwym „przebojem” w postaci jej środkowej części – „Adagio cantabile”. Wirtuozowskie wykonania utworów ukazujących różne oblicza twórczości Ludwiga van Beethovena są przesycone emocjami. Na szczególną uwagę zasługuje trzecia część sonaty nr 30 E-dur, należącej do kanonu najtrudniejszych technicznie utworów fortepianowych. Rosnąca dynamika z równoległym zagęszczeniem rytmu to pułapka, w jaką dał się złapać niejeden mistrz fortepianu. Warto się przekonać, z jakim wdziękiem potrafi zagrać ten fragment Joanna Trzeciak. Miłośnicy muzyki fortepianowej od dawna nie mieli okazji wysłuchać na płycie tak dobrych wykonań dzieł niemieckiego kompozytora.
Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 11/2017
Przeczytaj także