15.04.2024
min czytania
Udostępnij
Ars Sonora 2022
Muzyka
Realizacja
W XVII wieku kościół franciszkanów w Zamościu był największą polską świątynią barokową. W czasie zaborów stał się szpitalem wojskowym i magazynem, zaś w XX wieku – siedzibą kina i liceum plastycznego. Funkcje sakralne odzyskał dopiero w 1994 roku. Po starannej renowacji w 2021 powrócił do dawnej świetności, a finałem konserwatorsko-liturgicznej odysei było poświęcenie organów, wybudowanych przez zacną wołomińską firmę Zych. I oto ukazała się płyta demonstrująca rozległe możliwości nowego instrumentu. Przewodnikiem tej prezentacji jest Jan Bokszczanin. Na inauguracyjny fonograficznie recital wybrał osiem utworów, tworzących przekrój europejskiej muzyki organowej ostatnich 300 lat, od Johanna Sebastiana Bacha do Pawła Łukaszewskiego (ur. 1968). Dzieła ułożono chronologicznie, z dwoma wyjątkami; otóż najbardziej monumentalne kompozycje, czyli „Gloria Patri” Łukaszewskiego i Chorał a-moll Francka, stanowią półmetkową kulminację i finał programu. W wirtuozerskiej, hieratycznej, a jednocześnie żarliwej interpretacji Bokszczanina możemy podziwiać organowe perły, hity i odkrycia: bogactwo planów dźwiękowych i głębię duchowości Couperina, skoczne figuracje Dandrieu, pastoralną eteryczność Lefébure-Wely’ego, karkołomne przeskoki w klimacie i tempie improwizacji Surzyńskiego, modlitewne zadumanie Borowskiego. Warto poznać ten album.
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka -3/2024
Przeczytaj także