
27.03.2025
min czytania
Udostępnij
DUX 2024
Muzyka
Realizacja
Zawartość krążka jest w istocie recitalem skierowanym do indywidualnych słuchaczy gdzieś w przestrzeni rynku fonograficznego. Śpiewaczka Hanna Zajączkiewicz (sopran) wybrała na swój album nieznane lub mniej znane utwory kompozytorów słowiańskich XX wieku. Są to twórcy z trzech krajów: Polak Kazimierz Wiłkomirski (również wiolonczelista,, dyrygent i pedagog), Czech Klement Slavicky i Ukrainiec Wiktor Kosenko. Jako prolog posłużyły trzy urocze miniatury fortepianowe Artura Malawskiego. Trzy narodowości, trzy drogi artystyczne i życiowe – a jednak pieśni tej trójki mają cechy wspólne – wpływ folkloru, symbiozę ze słowem (inspirację dają zarówno poezja ludowa, jak i wiersze z kanonu) i kreatywne wykorzystanie ongiś nowych stylistyk: neoromantyzmu, impresjonizmu i ekspresjonizmu. Najciekawszym odkryciem wydaje się powstały w 1954 roku cykl pieśni Slavickiego do tradycyjnej poezji morawskiej, obudowanej nieoczywistą, zaskakująco „autonomiczną” partią fortepianu (brawa dla Zofii Antes). Hanna Zajączkiewicz, prowadząca równolegle karierę naukową lekarza foniatry, jest wykonawczynią wnikliwą i wrażliwą, dbającą o perfekcyjną emisję i intonację. Niemałą wartość interpretacji mogłyby jeszcze podnieść wyraźniejsze kształtowanie barwy głosu i odważniejsze podejście do kontrastów dynamicznych, słowem: rozwinięcie skrzydeł aktorstwa wokalnego. Coraggio!
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka 02/2025
Przeczytaj także