15.04.2013
min czytania
Udostępnij
Karina Gauvin (sopran) Marie-Nicole Lemieux (kontralt) Il Complesso Barocco/Alan Curtis Naïve 2011 Dystrybucja: Universal Music Polska
Bohaterkami płyty są dwie kanadyjskie śpiewaczki, specjalizujące się w baroku: Karina Gauvin (sopran, ur. 1966) i Marie-Nicole Lemieux (kontralt, 1975). Prezentują swe możliwości wokalne w ariach i duetach z późnych oratoriów Haendla. Dziewięć dzieł powstało w ostatnich sześciu latach życia kompozytora, m.in. „Belshazzar”, „Susanna”, „Judas Maccabaeus”. Tytuł albumu pochodzi od incipitu arii Didymusa z oratorium „Theodora”: „Płyną strumienie rozkoszy”. Oratoria Haendla, będące w istocie niescenicznymi operami, nie stronią od soczystego muzycznego opisu miłości zmysłowej, obecnej w biblijnych historiach. Do nagrania wybrano właśnie te fragmenty – pełne emocji i energii. Wigoru (a również i precyzji) nie brakuje doświadczonemu zespołowi pod kierownictwem Alana Curtisa. Temperament i koncepcja interpretacyjna solistek odpowiadają charakterom kreowanych przez nie postaci. Najpiękniej brzmią duety – świetnie zgrane tempa i zbalansowana dynamika. Obie artystki śpiewają ze znakomitą dykcją i intonacją. Gauvin robi lepsze wrażenie niż koleżanka, a to za sprawą wyrównanej barwy i giętkości głosu. Lemieux, choć młodsza, dysponuje głosem nieco już rozwibrowanym i rozkalibrowanym pod względem barwy w poszczególnych rejestrach. Realizuje wszystkie koloratury, ale w tempach wolniejszych, z pewnością nie tak brawurowych, do jakich przyzwyczaiła nas choćby Ewa Podleś, a w tym repertuarze chodzi też o efektowność.
Autor: Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 10/2012
Przeczytaj także