08.08.2012
min czytania
Udostępnij
Dawid Jarzyński (klarnet) Anna Czaicka (fortepian) Dux 2011
Pod skromnym tytułem „Angielskie sonaty klarnetowe” kryje się oryginalny, starannie ułożony program o walorach muzycznych i poznawczych. Dwoje młodych (niespełna 30-letnich) instrumentalistów sięgnęło po dzieła kompozytorów brytyjskich XX wieku. Najstarszy z nich to John Ireland (1879-1962), najmłodszy – Joseph Horovitz (ur. 1926), pozostali – Arnold Bax, Herbert Howells i Malcolm Arnold. Ci twórcy w ogóle rzadko goszczą na naszych scenach, a co dopiero ich utwory na klarnet i fortepian. Klarnecista Dawid Jarzyński, absolwent liceum muzycznego w Katowicach i konserwatorium w Zurychu, wybrał sonaty napisane na przestrzeni półwiecza 1934-81 – kompozycje świadczące o wyśmienitym warsztacie i bogatej wyobraźni autorów. Postimpresjonistyczna nastrojowość współistnieje tu z żywiołowymi rytmami. Melodyjne liryczne tematy przeplatają się z palcołomnymi biegnikami. Sonata Irelanda brzmi jak soundtrack filmu z lat 50. Bax skupia się na wartkiej, płynnej narracji. Horovitz tryska humorem, Arnold – energią, a Howells ewokuje aurę tajemnicy. Jarzyński dobrze się czuje w tym interpretacyjnym płodozmianie. Imponuje sprawnością i dokładnością, wrażliwością na barwę i odcienie dynamiki. Po mistrzowsku atakuje forte górne dźwięki; wydobywa ostre brzmienie na granicy przedęcia. Fortepian Anny Czaickiej w miarę potrzeby to dopełnia wieloplanowe pejzaże sonorystyczne, to znów z idealną precyzją wspomaga motorykę muzyki. Wartościowe nagranie.
Autorzy: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 2/2012
Przeczytaj także