
21.04.2013
min czytania
Udostępnij
Kompozycje: Carlos Micháns, Karen Tanaka, Ryo Noda, Augustyn Bloch i inni Ryszard Żołędziewski (saksofon solo) Dux 2012
Płyty nie jazzowe z muzyką saksofonową to rzadkość. Warto przypomnieć ciepło przyjęte dokonania Aliny Mleczko, wydane przed kilku laty przez Dux. Obecnie ta zasłużona dla dokumentowania polskich kompozytorów i wykonawców wytwórnia opublikowała solowy album Ryszarda Żołędziewskiego. Wykształcony w Szwajcarii (Berno), uzyskał doktorat w konserwatorium wrocławskim i tam jest obecnie wykładowcą. Żołędziewskiego fascynuje historia i potencjał saksofonu. Instrument ten, zbudowany przez Belga, a opatentowany we Francji 170 lat temu, łączy właściwości emisji instrumentów dętych drewnianych z cechami metalowej konstrukcji instrumentów blaszanych. Żołędziewski wybrał siedem utworów sześciu kompozytorów współczesnych z Japonii (Tanaka i Noda), Holandii (Micháns), Belgii (François Daneels), Francji (Fournier) i Polski (Bloch). Dają one soliście możliwość pokazania zarówno biegłości technicznej (np. „Quatre Miniatures” Daneelsa), jak i lirycznej wrażliwości („Night Bird” Tanaki). Saksofon Żołędziewskiego opowiada ciekawe historie o emocjach, czasie i przestrzeni. Fascynuje rozmaitość artykulacyjna i dynamiczna interpretacji, zwroty tempa, zmiany nastroju, bogactwo brzmieniowej kolorystyki, szybkość realizacji drobnych wartości rytmicznych. Należy podkreślić, że instrument wysokiej klasy spotkał się z bardzo dobrą realizacją dźwięku, dzięki czemu słuchanie tej płyty sprawia dodatkową przyjemność.
Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 11/2012
Przeczytaj także