17.08.2013
min czytania
Udostępnij
Excerpts from the operas of Agostino Steffani I Barocchisti/Diego Fasolis Decca 2012 Dystrybucja: Universal Music Polska
Cecilia Bartoli nie ustaje w swej krucjacie odkrywania i nagrywania skarbów muzyki dawnej, spoczywających w czeluściach europejskich bibliotek. Inspiruje muzykologów i dyrygentów, lecz ostatecznie to ona prezentuje melomanom smakowite znaleziska. Tym razem odkurzyła utwory Agostino Steffaniego (1654-1728) i na 25 pozycji tracklisty albumu „Mission” aż 21 to światowe prapremiery fonograficzne. „Misja” – tytuł, krucjata – metafora eksploratorskiej działalności śpiewaczki; na okładce występuje ona w przebraniu łysego biskupa. Bartoli to mistrzyni operowania barwą w celu zbudowania wielowymiarowej, porywającej kreacji wokalno-aktorskiej. Koloraturowa giętkość i precyzja intonacji pozwalają jej się skupić na maksymalnym wykorzystaniu innych sfer ekspresji – frazowania i dynamiki. Cudowny popis umiejętności daje Bartoli choćby w arii Anfione „Ove son?…” z opery „Niobe, regina di Tebe” – długi oddech, piano i diminuendo, płynne przejście w następną frazę. W muzyce wokalnej baroku artystka pokazuje iście jazzowy feeling. Potrafi rozkołysać melodię (aria Rortrude z „Tassilone”), wykorzystać pauzę do budowania napięcia. Dogłębnie analizuje psychologię postaci, w które się wciela, a wszak część z nich to jurni mężczyźni. Orkiestra pod batutą Fasolisa brzmi zjawiskowo. Bartoli, Łysoli, Fasolis – błyskotliwy, kreatywnie zabawny ciąg skojarzeń. Jakie będzie następne ogniwo? Bartoli na pewno dostarczy atrakcji na najwyższym poziomie.
Autor: Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 03/2013
Przeczytaj także