03.06.2024
min czytania
Udostępnij
Polish Society of Chamber Music 2023
Muzyka
Realizacja
Zasługi Witolda Maliszewskiego (1873- -1939) dla muzyki są tak znaczące, że nawet gdyby nic nie skomponował, zapewniłby sobie miejsce w historii kultury Rosji, Gruzji i Polski. Z wykształcenia lekarz i kompozytor (studiował u Rimskiego-Korsakowa i Głazunowa), współorganizował życie muzyczne Petersburga. Założył konserwatorium w Odessie i tamże nauczał do roku 1921. Później osiadł w Warszawie – był pedagogiem i dyrektorem stołecznego konserwatorium. Przewodniczył także jury I Konkursu Chopinowskiego w 1927 roku. Twórczość Maliszewskiego obejmuje m.in. symfonie, msze, utwory sceniczne oraz kameralne i nie jest dziś dobrze znana nawet profesjonalistom. Kwartet Camerata postanowił przypomnieć melomanom dwa spośród trzech kwartetów smyczkowych Maliszewskiego. F-dur op. 2 (1903), czteroczęściowy, od pierwszej do ostatniej nuty jest wyrazem afirmacji życia. Pogoda ducha, witalność i optymizm składają się na muzyczne przesłanie dzieła. Żwawe rytmy (w cz. 2. kojarzące się z westernem), równowaga między indywidualnymi wypowiedziami instrumentów a planem współbrzmień i dialogu – to cechy charakterystyczne I kwartetu, obecne także w drugiej z zarejestrowanych kompozycji. W III kwartecie (1914) uwagę zwraca wariacyjna, atrakcyjnie zróżnicowana budowa części I. Instrumentaliści Cameraty znakomicie prezentują klasyczną perfekcję konstrukcji i naturalną elegancję dzieł Maliszewskiego, jasność myśli autora i zrównoważone piękno. Radość bijąca z tej muzyki udziela się słuchaczom.
Hanna Milewska
Hi-Fi i Muzyka – 5/2024
Przeczytaj także