18.08.2012
min czytania
Udostępnij
Kind of Blue 2011
Samuel Blaser jest jednym z najbardziej wszechstronnych puzonistów europejskich. Pochodzi ze Szwajcarii. Studiował muzykę klasyczną; grał jazz z Clarkiem Terrym, Philem Woodsem, Buddym De Franco. Udziela się w kwartetach, triach, duetach i solo. Występował w Polsce, gdzie był ciepło przyjmowany. Jego najnowsza płyta, nagrana m.in. z legendarnym perkusistą Paulem Motianem, została zarejestrowana w ubiegłym roku w Nowym Jorku. Album zawiera opracowania tematów zaczerpniętych z dzieł włoskich kompozytorów wczesnego baroku: Monteverdiego, Frescobaldiego, Mariniego. Całość utrzymano w konwencji lekkiego free. Tematy są podawane w formie mniej lub bardziej (druga wersja „Ritornello”) dosłownego cytatu, a następnie przetwarzane i ozdabiane kontrapunktami fortepianu. Blaser odchodzi daleko od oryginałów. Muzyka ma jednolity, kontemplacyjny charakter. Dominują wolne i umiarkowane tempa oraz swobodne metrum. Wiodącym instrumentem jest puzon. Blaser stosuje bogatą artykulację, technikę multifoniczną; tworzy efekty kolorystyczne i szmerowe, ale nigdy nie gra przeciwko instrumentowi. Nie używa dźwięków agresywnych; pozostaje subtelnym lirykiem. Śpiewne, delikatne brzmienie puzonu kontrastuje z nerwowymi, ostrymi solówkami pianisty Russa Lossinga. Warto sobie zadać trochę trudu, by poznać ten intrygujący album.
Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 09/2011
Przeczytaj także