Hi-Fi i Muzyka – 12/2019 (257)

Już w sprzedaży

Kup wydanie elektroniczne:

Spis treści:

4 Nowości

10 Obrazki z wystawy – relacja Audio Video Show 2019 23. edycja Audio Video Show przeszła do historii. Opadł bitewny kurz, a drogocenne urządzenia wróciły do magazynów. Nadeszła pora na podsumowania. 18 Hi-end: Poza schematem – słuchawki Sennheiser IE 80S BT Częstym widokiem na ulicach polskich miast i miasteczek są młodzi ludzie, słuchający muzyki przez douszne pchełki, podłączone bezpośrednio do smartfonu. Ani to zdrowe, ani wygodne. 22 Hi-end: Japoński wzorzec – słuchawki Audio-Technica ATH-AD2000X Wwakacyjnym wydaniu „Hi-Fi i Muzyki” (7-8/2019) opublikowaliśmy test słuchawek ATH-AD1000X. Zrobiły na mnie duże wrażenie. W swojej cenie wyznaczają poziom trudny do powtórzenia. Wyższy model ATH-AD2000X kosztuje około jedną trzecią więcej, choć z zewnątrz wygląda niemal identycznie. Siłą rzeczy nasuwa się pytanie: czy warto? 28 Herbatka ze Stradivarim – kolumny Xavian Madre Perla Przed 22 laty Roberto Barletta założył firmę Xavian. Od początku specjalizował się w zestawach głośnikowych, choć miał również epizody z elektroniką. Koleje losu rzuciły Barlettę do Czech. 34 Hi-end: Rozmiar ma znaczenie – kolumny Monitor Audio Gold 300 (Gen. 5) Piąta generacja serii Gold to taki brytyjski kanibal. Skonsumował już tyle rozwiązań technicznych z referencyjnych Platinum II, że te ostatnie przyjdzie niedługo mocno odświeżyć albo wręcz zaprojektować od nowa. Na razie jednak to właśnie Goldy są, nomen omen, złotym dzieckiem Monitor Audio. 42 Hi-end: Berylowa rewelka – kolumny Revel Performa F228Be Amerykański koncern Harman International potrzebował kolumn do swoich wzmacniaczy Mark Levinson. Tak wykreowano markę Revel. W połowie lat 90. XX wieku zainwestowano w zaawansowane technologicznie studio badawcze w Northridge w dolinie San Fernando, na przedmieściach Los Angeles. Mieści się tam stanowy Uniwersytet Kalifornia, który zapewnia naukowe zaplecze każdej ambitnej firmie. 50 Hi-end: Duża rzecz – kolumny Legacy Signature SE Jeżeli uważacie, że high-endowe kolumny powinny być wielkie i ciężkie, że szerokie pasmo przenoszenia zapewni tylko dużo głośników, a prawdziwy bas wydobędzie się jedynie z membran wielkości miednicy, to znaczy, że podzielacie opinię Billa Dudlestona, założyciela Legacy. 35 lat temu zmaterializował swoje wizje i powołał do życia firmę, którą kieruje do dziś. 58 Hi-end: Czy czołgi się myje? – gramofon Kuzma Stabi R Militarystyczny tytuł na pierwszy rzut oka wydaje się całkiem bez sensu. Recenzujemy przecież nowy model gramofonu Kuzma Stabi R, wyposażony w ramię Kuzma 4Point 9, które z łatwością zdobywa nagrody w prasie branżowej. Jakieś odniesienia do ciężkiego sprzętu bojowego się jednak pojawią. Przy okazji dowiemy się, jak wypadnie słoweńskie źródło w zderzeniu z cywilnymi i raczej dworskimi oczekiwaniami autora. 66 Hi-end: Brzmienie Morza Północnego – wzmacniacz zintegrowany Extraudio X250 MkII Brzmienie Morza Północnego – takie motto widnieje na stronie internetowej holenderskiej manufaktury Extraudio. Jej siedziba mieści się w Amsterdamie. Firma dopiero niedawno wyruszyła na podbój Europy i reszty świata. Narzędziem jest między innymi wzmacniacz zintegrowany X250 MkII. 72 Hi-end: Cena satysfakcji – przedwzmacniacz Soulution 525 W latach mojej młodości dużym powodzeniem wśród miłośników rocka cieszyła się „biografia” Rolling Stonesów pod tytułem „Satysfakcja”, pióra Daniela Wyszogrodzkiego. Niestety, gdy zapragnąłem wejść w jej posiadanie, była już wyprzedana.

Muzyka

79 Anaklasis – słychać, a nawet widać – wydarzenia „Anaklasis” (1959) na smyczki i perkusję to utwór młodego Krzysztofa Pendereckiego. Tytuł oznacza dosłownie „załamanie światła”, a metaforycznie – zerwanie z tradycyjnym warsztatem kompozytorskim i sposobem wykorzystywania instrumentów muzycznych. 84 Jesienna fizyka i metafizyka – Warszawska Jesień 2019 – wydarzenia W muzyce współczesnej za źródło dźwięku kompozytorowi może posłużyć dowolny obiekt – klasyczny instrument muzyczny, maszyna, roślina, zwierzę czy zjawisko atmosferyczne. Trzeba jeszcze przenieść dźwięk do słuchacza. Organizatorzy 62. edycji festiwalu Warszawska Jesień postanowili przypomnieć, że „powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi”.

88 Recenzje – jazz i pop/rock