artykułów: 27
08.04.2024
Płyty roku
Dave Matthews Band – Walk Around the Moon Bama Rags Recordings 2023 Recenzja w numerze 11/2023 Na „Walk Around the Moon” nie ma piosenek przygotowanych na szybko. Wszystkie zostały dopieszczone w każdym szczególe. Stały zespół Matthewsa to wytrawni instrumentaliści, potrafiący po mistrzowsku akompaniować liderowi, a tam, gdzie trzeba, wirtuozersko zaimprowizować.
22.03.2024
Klasyka
Ciepliński/Bies- Irrberge Andrzej Ciepliński (klarnet) Tymoteusz Bies (fortepian) DUX 2022 Recenzja w numerze 6/2023 „Irrberge” to „Błędne góry” – autochtoniczna nazwa mazurskich Majnegór, w której to okolicy duet Ciepliński/Bies odpoczywał po nagraniu płyty. Wybór utworów odzwierciedla pandemiczny stan ducha tandemu instrumentalistów i nastrój wokół nich – kompozycje Pendereckiego, Debussy’ego, Poulenca, a zwłaszcza Wajnberga to muzyczna […]
29.03.2023
Płyty roku
Nagroda Atom String Quartet Essence Lydian Series/Requiem Records 2021 Recenzja w numerze: 11/2022 „Essence” to podsumowanie twórczej drogi grupy Atom String Quartet, od jej powstania w 2009 roku. To także album najbardziej osobisty, zawierający utwory ulubione – przez publiczność i przez samych muzyków. Kształt tych utworów uległ mniejszym lub większym modyfikacjom, co dla melomanów towarzyszących […]
05.05.2022
Płyty roku
Płyty roku 2021 – klasyka i pop/rock Michał Bergson Concerto symphonique pour piano avec orchestra op. 62 / Music from the opera „Luisa di Montfort” Jonathan Plowright (fortepian) Jakub Drygas (klarnet) Aleksandra Kubas-Kruk (sopran) Orkiestra Filharmonii Poznańskiej / Łukasz Borowicz DUX 2020 Recenzja w numerze: 5/2021 Mało kto wie, że ojcem słynnego filozofa Henriego Bergsona […]
22.02.2021
Jazz
ACT Music 2019 Recenzja w numerze: 7-8/2020 Fin Kalle Kalima i Norweg Knut Reiersrud zagrali na gitarach utwory kojarzące się z amerykańską prerią. Pomogło im w tym obycie z amerykańską sceną muzyczną i tamtejszymi klimatami. Pierwszy studiował w Chicago, a drugi osiadł w USA po tym, jak jego talent odkryli bluesmani Otis Rush i Buddy […]
17.02.2021
Płyty roku
Loma Vista Recordings 2020 Recenzja w numerze: 10/2020 Transowa podróż do onirycznej, dusznej krainy, w której hip-hop miesza się z jazzem, neosoulem i szeroko pojętą muzyką miejską. Sporo tu swobody, improwizacji i luzu. Wśród gości przewijają się Herbie Hancock, Andra Day, YEBBA czy Bilal.
12.02.2021
Płyty roku
Columbia 2020 Recenzja w numerze: 10/2020 Fiona Apple nie tylko skomponowała piosenki i – jako główna producentka – zadbała o ich oprawę, ale też zmiksowała materiał i zagrała na instrumentach melodycznych oraz perkusyjnych. Te ostatnie wychodzą na pierwszy plan, co rzadko się zdarza na albumach wokalistek z kręgu muzyki pop-rockowej. Mariaż efektownych wokali z oryginalną […]
08.02.2021
Płyty roku
On Art 2019 Recenzja w numerze: 6/2020 „The Storm” to ścieżka dźwiękowa do przedstawienia baletowego w reżyserii Jamesa Wiltona. Jej autorem jest Michał Wojtas, stojący za projektem Amarok. Każdy dźwięk jest tutaj przemyślany i ma swoje miejsce.
03.02.2021
Jazz
DUX 2019 Recenzja w numerze: 9/2020 Henryk Mikołaj Górecki rzadko pisał pieśni, lecz tekst poetycki do każdej z nich wybierał z wielką starannością i każdy miał dla niego wielkie znaczenie; wyrażał intymne przeżycia. Dwupłytowy album zawiera wszystkie dziewiętnaście pieśni Góreckiego na głos z fortepianem. Sens ma tu pierwszeństwo przed melodią.
29.01.2021
Jazz
Anaklasis 2019 Recenzja w numerze: 4-5/2020 Na tej płycie jazz spotyka się z operą. Pianista Kuba Stankiewicz zainteresował się Romanem Statkowskim, cenionym przed stu laty kompozytorem i pedagogiem muzycznym, twórcą opery „Maria”. Romantyczną narrację powieści poetyckiej Antoniego Malczewskiego i klimat modernistycznej muzyki Statkowskiego przełożył Stankiewicz na język współczesnego jazzu w aranżacjach na trio (fortepian/kontrabas/perkusja) i […]
15.02.2020
Jazz
Włodek Pawlik Trio Pawlik/Moniuszko Polskie Radio 2019 Recenzja w numerze: 7-8/2019 Utwory klasyczne przerabiane przez jazzmanów stanowią silny, a nawet wzbierający nurt współczesnej muzyki improwizowanej. Trudno się dziwić, skoro to często piękne i zakorzenione w zbiorowej świadomości tematy, z którymi można robić interesujące rzeczy. W roku moniuszkowskim nie mogło zabraknąć próby wykorzystania do celów jazzowych […]
30.01.2020
Klasyka
Kobiety muzyki. Pieśni Irène Wieniawski, Clara Schumann, Cécile Chaminade, Agathe Backer-Grøndahl Urszula Kryger (mezzosopran) Agata Górska-Kołodziejska (fortepian) DUX 2018 Recenzja w numerze: 3/2019 Wysmakowany wybór siedemnastu pieśni europejskich z XIX i pierwszej połowy XX wieku. Muzyka skomponowana i wykonywana przez kobiety, aczkolwiek wśród autorów tekstów przeważają poeci płci męskiej.