artykułów: 590
22.03.2024
Klasyka
Ciepliński/Bies- Irrberge Andrzej Ciepliński (klarnet) Tymoteusz Bies (fortepian) DUX 2022 Recenzja w numerze 6/2023 „Irrberge” to „Błędne góry” – autochtoniczna nazwa mazurskich Majnegór, w której to okolicy duet Ciepliński/Bies odpoczywał po nagraniu płyty. Wybór utworów odzwierciedla pandemiczny stan ducha tandemu instrumentalistów i nastrój wokół nich – kompozycje Pendereckiego, Debussy’ego, Poulenca, a zwłaszcza Wajnberga to muzyczna […]
06.01.2024
Klasyka
Piękna okładka. I wzruszająca. Dwoje ludzi, spowitych w matowiejących blaskach zorzy, idzie ku horyzontowi.
02.01.2024
Klasyka
Hisaishi” to japońska wersja nazwiska „Jones” i takie właśnie przybrał autor omawianego albumu – Mamoru Fujisawa. Jego idolem jest bowiem słynny amerykański kompozytor oraz producent popu i jazzu Quincy Jones. Drugi podziwiany przez niego Amerykanin to John Williams, mistrz muzyki filmowej.
30.12.2023
Klasyka
Niespełna osiem lat, które upłynęło od triumfu Seong-Jina Cho w Konkursie Chopinowskim, zaowocowało siedmioma albumami nagranymi dla Deutsche Grammophon. Nie zawierają one spektakularnych odkryć repertuarowych, niemniej Cho spróbował gry w różnych konfiguracjach – solo (Debussy, Schubert, Berg), z orkiestrą (koncerty Chopina i Mozarta), a także jako pianista towarzyszący śpiewakowi (Matthias Goerne w pieśniach Wagnera, Straussa […]
27.11.2023
Klasyka
Siostry Gazzana – Natascia (skrzypaczka) i Raffaella (pianistka) – są wybitnymi przedstawicielkami średniego pokolenia włoskich instrumentalistów. Występują zarówno solo, jak i w rodzinnym duecie. Oprócz muzycznego, odebrały staranne wykształcenie humanistyczne; studiowały historię sztuki, literaturę włoską i muzykologię.
22.11.2023
Klasyka
Od pierwszej krystalicznie dźwięcznej, czystej, strzelistej nuty (motet „Memento homo” Williama Byrda) wchodzimy w jasność – sferę ufności i nadziei, chociaż temat rozważań nakłania do pokory i powagi: „Memento homo” – „Pamiętaj, człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz”. Towarzyszące liturgii nabożeństw okresu Wielkiego Postu utwory, przy całej surowości przekazu, mają przygotować duszę […]
17.11.2023
Klasyka
Deutsche Grammophon 2023 Muzyka: Realizacja: Utwory z płyty zatytułowanej po prostu „Chopin” Rafał Blechacz zaczął wykonywać jako nastolatek. Przez prawie ćwierć wieku grał je w różnych salach, przed publicznością z wielu krajów, aż wreszcie zdecydował się podsumować długotrwałe poszukiwania najlepszej, najbardziej wnikliwej i finezyjnej interpretacji. Wydany przez Deutsche Grammophon krążek „Chopin” jest jeszcze jednym recitalem.
03.07.2023
Klasyka
DUX 2022 Muzyka: Realizacja: Co pięć lat w Poznaniu odbywa się Ogólnopolski Konkurs Kontrabasowy im. Adama Bronisława Ciechańskiego. W roku 2012 organizatorzy prestiżowej imprezy zamówili kompozycję u Janusza Stalmierskiego, profesora poznańskiej Akademii Muzycznej.
27.06.2023
Klasyka
DUX 2022 Muzyka: Realizacja: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak wyszukują rzadko wykonywane utwory na duet skrzypiec, udowadniając, że taka konfiguracja może zabrzmieć do tego stopnia bogato i fascynująco, że słuchacz zapomni o utrwalonym skojarzeniu: skrzypce plus fortepian lub skrzypce plus orkiestra. Nowy album zawiera pięć dzieł czworga polskich twórców XX-wiecznych – Grażyny Bacewicz, Michała Spisaka, […]
24.06.2023
Klasyka
DUX 2022 Muzyka: Realizacja: „Irrberge” („Błędne góry”) – to niemiecka nazwa Majnegór – wzgórz pod Niborkiem na Mazurach. Legenda głosi, że w czasie działań wojennych w 1807 roku schroniła się tu okoliczna ludność. Z głodu jedli dziko rosnącą marchew, lecz zawarta w korzeniu substancja zaburzyła ich orientację; dopiero po wielu dniach błąkania się po wzgórzach […]
28.04.2023
Klasyka
Monochord 2022 Muzyka: Realizacja: Cztery ballady Chopina trwają w sumie mniej niż czterdzieści minut. Nagrane na kompakcie – zostawiają sporo wolnego miejsca. Trochę go szkoda, ale czym uzupełnić program?
26.04.2023
Klasyka
DUX 2022 Muzyka: Realizacja: Puzon, zacny instrument dęty blaszany, od wykonawcy wymaga nie lada sprawności manualnej, od której zależy nie tylko szybkość i siła wydobywania dźwięku, lecz również jego wysokość. Co za tym idzie, instrumentalista musi mieć perfekcyjny słuch wysokościowy; a żeby w ogóle wydobyć dźwięk – musi dysponować też świetnym oddechem. Jako element składu […]