artykułów: 594
17.07.2024
Klasyka
Damian Kurek, wykładowca poznań skiej Akademii Muzycznej i solista Filharmonii Poznańskiej, gra na trąbce od ósmego roku życia. Z tym instrumentem związał edukację, a później drogę zawodową. Na omawianej płycie towarzyszy mu pianistka Maria Rutkowska (pedagog tego samego konserwatorium), która najczęściej wystę puje z… klarnecistami i trębaczami.
07.07.2024
Klasyka
Niemal trzydzieści lat temu ukazało się słynne „Officium”, na którym średniowieczna polifonia wokalna w wykonaniu The Hilliard Ensemble stopiła się z jazzowymi improwizacjami norweskiego saksofonisty Jana Garbarka. Patronem nagrania był Manfred Eicher – szef niemieckiej oficyny ECM. Wytwórnia otacza także producenckimi skrzydłami najnowsze progresywne przedsięwzięcie – płytę „Stravaganze consonanti”, czyli mniej więcej: „Dziwności dobrze współbrzmiące”.
18.06.2024
Klasyka
Budowa nie pieśniarskich monodramów zasadza się nie tylko na technice wokalnej i organicznej współpracy z pianistką, lecz w równym stopniu na zrozumieniu podawanego tekstu. Z poprzednich pozycji serii moniuszkowskiej wiadomo, jak wielką wagę pomysłodawczyni projektu przywiązuje do analizy umuzycznionych wierszy, lecz cała praca nad kolejną płytą zaczyna się od wyboru pieśni, a więc zarazem – […]
15.06.2024
Klasyka
To już ósma i dziewiąta płyta z autorskiego projektu Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik, konsekwentnie przedstawiającej melomanom całość obfitego i w większości nieznanego dorobku pieśniarskiego Stanisława Moniuszki. Prezentowane albumy zawierają w sumie 44 spośród ponad 300 pieśni kompozytora „Halki”, a klucz selekcji na poszczególne krążki był taki, jak od początku serii: z jednej strony – tematyczno-nastrojowy, z drugiej […]
12.06.2024
Klasyka
Dwa płuca cywilizacji judeochrześcijań- skiej napędzają swym tchem jeden instrument – organy. O niezidentyfikowanym instrumencie „ugav” wspomina Stary Testament. W pierwszym tysiącleciu naszej ery organy towarzyszyły judaizmowi; w owych czasach chrześcijaństwo wystrzegało się używania muzyki w liturgii.
09.06.2024
Klasyka
W przypadku tej płyty okładka (projekt graficzny Rafała Dymerskiego, brawo!) ma znaczenie. Nakreślony profil jest jak ślad obecności, jak znak pustego miejsca po Stanisławie Moryto (1947-2018), wieloletnim prorektorze, a następnie rektorze warszawskiej Akademii Muzycznej, cenionym pedagogu i kompozytorze.
06.06.2024
Klasyka
Siradia to łacińska nazwa Sieradza. Tu około roku 1535 urodził się Cyprian, syn mieszczanina Macieja, po nobilitacji zwany Bazylikiem. Cyprian ukończył szkołę kościelną w Sieradzu, potem studiował w Akademii Krakowskiej.
03.06.2024
Klasyka
Zasługi Witolda Maliszewskiego (1873- -1939) dla muzyki są tak znaczące, że nawet gdyby nic nie skomponował, zapewniłby sobie miejsce w historii kultury Rosji, Gruzji i Polski. Z wykształcenia lekarz i kompozytor (studiował u Rimskiego-Korsakowa i Głazunowa), współorganizował życie muzyczne Petersburga. Założył konserwatorium w Odessie i tamże nauczał do roku 1921.
28.05.2024
Klasyka
Sześcioro kompozytorów, sześć kompozycji, dwie instrumentalistki i dwa instrumenty. Choć to ostatnie… nie do końca. W niektórych utworach pojawiają się bowiem dodatki pod postacią rożka angielskiego, fortepianu preparowanego czy elektroniki.
23.05.2024
Klasyka
Album „Impressions” prezentuje utwory na akordeon solo autorstwa polskich kompozytorów. Niektóre zostały napisane specjalnie dla Pawła Zagańczyka. Inne skomponował główny bohater płyty.
21.05.2024
Klasyka
Muzycy Cracow Duo, czyli pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski, za jeden z celów działalności artystycznej postawili sobie włączanie do repertuaru mniej znanych lub wręcz na nowo odkrytych utworów na wiolonczelę i fortepian. Z zapałem podejmują się również prawykonań, a twórcy współcześni chętnie dedykują im nowe kompozycje. Program omawianego wydawnictwa został ułożony wyłącznie z […]
11.05.2024
Klasyka
Requiem Records słynie z wydawnictw przemyślanych, starannych, nietypowych, a jednocześnie – pomysłowych. W swoim oddzielnym labelu Opus Series skupia się na różnych odcieniach muzyki klasycznej. Tak też się dzieje w tym przypadku, choć sformułowanie „różne odcienie” powinno tu zostać uwypuklone.