Wilson Audio Sabrina X

28.11.2020

min czytania

Udostępnij

Wilson Audio opracowało specjalną wersję swojej najmniejszej kolumny podłogowej. Jak nietrudno wywnioskować z nazwy, Sabrina X od pierwowzoru różni się materiałem obudowy. Ale nie tylko.

Obudowę Sabriny X wykonano z firmowego materiału „X”. Wilson Audio stosuje go nawet we flagowym modelu Chronosonic XVX. Co warte podkreślenia, z konglomeratu zrobiono całą skrzynkę, a nie jedynie jej wybrane elementy. Gęstsze jest również wewnętrzne użebrowanie. Dzięki obu ulepszeniom Sabrina X powinna być wyraźnie sztywniejsza od wersji podstawowej i wprowadzać do dźwięku mniejsze podbarwienia. Całość wspiera się na nowych, solidnych cokołach, izolujących kolumnę od drgań podłoża i umożliwiających wypoziomowanie. Zmiany zaszły również w układzie akustycznym. Sabrina X pozostała, co prawda, trójdrożną konstrukcją typu bas-refleks, ale zmienił się przetwornik niskotonowy. Teraz za najniższe częstotliwości odpowiada 20-cm woofer z papierową membraną, opracowany pierwotnie do stojącego w hierarchii dwa oczka wyżej modelu Sasha DAW. Zmiana głośnika basowego pociągnęła za sobą konieczność przestrojenia zwrotnicy. Przy okazji zastosowano w niej wersję kondesatorów AudioCapX, zaprojektowaną specjalnie pod kątem tej aplikacji. Podobnie jak w pozostałych kolumnach Wilsona, filtry montuje się ręcznie, zachowując dużą dokładność i wąską tolerancję podzespołów.

Wysokie tony przetwarza 25-mm miękka kopułka Convergent Synergy MK5. Po raz pierwszy wykorzystano ją w limitowanej edycji zestawów WAMM Master Chronosonic, a następnie w Chronosonicu XVX. Średnica pasma to domena 14,6-cm stożka z nasączanej pulpy celulozowej. Jego gładka charakterystyka przenoszenia umożliwiła bezproblemowe zestrojenie z jedwabnym tweeterem. Sabrina X przenosi pasmo 31 Hz – 23 kHz (+/- 3 dB). Parametry techniczne sugerują, że nie będzie najłatwiejszym obciążeniem dla wzmacniaczy, co akurat w przypadku Wilsona nie jest niespodzianką. Impedancja nominalna wynosi 4 omy, ale spada do 2,6 oma przy 135 Hz, a więc w prądożernym zakresie niskotonowym. Na szczęście skuteczność to przyzwoite 87 dB/W. Do zasilania producent poleca wzmacniacze o mocy co najmniej 50 W/kanał. Kolumna o wymiarach 102,5/30,5/39 cm (w/s/g) waży 51 kg.

Sabriny X są już dostępne w Polsce. Kosztują 99880 zł za parę.

Przeczytaj także

Chord Company PhonoARAY

28.04.2025

Chord Company PhonoARAY

Opera Prima v2 i Quinta v2

25.04.2025

Opera Prima v2 i Quinta v2

Accuphase A-48S

22.04.2025

Accuphase A-48S

Hegel D50

17.04.2025

Hegel D50

JBL Quantum Stream Talk

12.04.2025

JBL Quantum Stream Talk

Jeżeli nie planowaliście nic na nadchodzący weekend, to przekazujemy ciekawą propozycję. W dniach 11-13 kwietnia w Wejherowie odbędzie się kameralna wystawa sprzętu high-end Art of Sound. We wnętrzach XVIII-wiecznego pałacu Przebendowskich będzie można posłuchać kilku starannie dobranych systemów z oferty dystrybucyjnej firmy Nautilus, a także wziąć udział w warsztatach muzycznych oraz zaopatrzyć się w płyty winylowe oraz CD. Gośćmi specjalnymi będą Gerhard Hirt – założyciel i główny projektant austriackiej firmy Ayon – oraz obdarzony ogromną wyobraźnią improwizacyjną pianista Artur Dutkiewicz. Organizator anonsuje pokazy m.in. monitorów Dynaudio Contour 20 Black Edition, a także kolumn wolnostojących: Lumen White White Light III, Estelon XB Diamond MkII oraz Avantgarde Acoustic Mezzo G3. Źródłem sygnału w jednym z systemów będzie Transrotor Orion Reference FMD. Zapowiada się ciekawie i jeżeli ktoś nie lubi dużych wystaw i woli w spokoju zapoznawać się z możliwościami wyrafinowanego sprzętu, to niemal na pewno będzie z tej inicjatywy zadowolony. Art of Sound 2025 Piątek 12.00 – 20.00 (warsztaty muzyczne o 14:00; spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Sobota 10.00 – 20.00 (spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Niedziela 10.00 – 20.00 (koncert Artura Dutkiewicza o 17:00) Bilety w cenie 50 zł do nabycia na miejscu.

09.04.2025

Art of Sound 2025

High End 2025

07.04.2025

High End 2025

McIntosh DS200

02.04.2025

McIntosh DS200