Sonus Faber Maxima Amator

03.01.2021

min czytania

Udostępnij

Sonus Faber poszerzył serię Heritage. Do monitorów Electa Amator III i Minima Amator II dołącza… podłogowa Maxima Amator. Ale jak to? Tak to.

Wśród monitorów serii Heritage wygląda – by ująć to najsubtelniej – obco. Obudowa powinna się kończyć nieco poniżej głośnika nisko-średniotonowego, a tymczasem ciągnie się w nieskończoność, czyli aż do podłogi. A właściwie to do cokołu z marmuru Saint Laurent, stabilizującego konstrukcję i stanowiącego barierę dla przenoszenia się wibracji na obudowę. Dodatkową ochronę przed drganiami zapewniają ozdobne regulowane kolce, dzięki którym można przy okazji wypoziomować kolumnę. Może i Maxima Amator wygląda obrazoburczo – bo to przecież podłogówka, a korzenie Sonus Fabera to zdecydowanie monitory, ale kiedy przyjrzeć się bliżej, okaże się, że dla firmy nie jest to bynajmniej łatwy sposób na dodatkowy zarobek. Podobnie jak w przypadku pozostałych modeli z serii Heritage, obudowę wykonuje się z litego drewna orzechowego. I o ile w małych skrzynkach ten materiał jest zaledwie kłopotliwy, to w dużych, wolnostojących zaczyna wymagać szczególnej troski. Stabilność mechaniczną, czyli odporność na odkształcenia i pękanie nawet po wielu latach użytkowania, mają zapewnić kontrolowane techniki suszenia, wewnętrzne ożebrowania mocowane przy użyciu specjalnie dobieranych elastycznych klejów i, wreszcie, precyzyjne obrabiarki CNC, zapewniające wyższą niż dawniej dokładność przygotowania komponentów do montażu. Sonus Faber podkreśla, że pomysł na Maximę Amator pojawił się wiele lat temu, ale został odłożony do szuflady, ponieważ uznano go za nierealny.

Teraz Włosi postanowili do niego wrócić i sprostać wyzwaniom, jakie niesie. Podobnie jak monitory, nowa kolumna wolnostojąca jest układem dwudrożnym, dwugłośnikowym. Zdaniem producenta, wielu słuchaczy wciąż uznaje go za jeden najczystszych i oferujących najbardziej naturalne brzmienie. Obudowę podzielono na trzy komory: dwie duże i jedną niewielką – dla zwrotnicy. Pierwsza zapewnia optymalną objętość pracy głośnikowi nisko-średniotonowemu. Druga zwiększa sztywność konstrukcji, a jej ścianki, wyłożone kompozytem z włókien węglowych i krzemionkowych, pochłaniają niepożądane rezonanse. Wreszcie trzecia, najmniejsza, chroni zwrotnicę przed wibracjami oraz promieniowaniem magnetycznym. Dźwięk odtwarzają te same głośniki co w modelu Electa Amator III. Wysokotonowy to miękka 28-mm kopułka D.A.D. (Damped Apex Dome) z neodymowym magnesem i tylną komorą z litego drewna świerkowego. 18-cm nisko-średniotonowy ma membranę z mieszanki pulpy celulozowej i włókien naturalnych, suszonych powietrzem, zamocowaną na odlewanym ciśnieniowo aluminiowym koszu. Montowana techniką przestrzenną zwrotnica dzieli pasmo przy 2100 Hz. Widać ją przez przeźroczysty pleksiglasowy panel, na którym znajdują się pojedyncze złocone gniazda. Kolumny przenoszą pasmo 35 Hz – 35 kHz. Efektywność wynosi 88 dB/2,83 V, a impedancja nominalna – 4 omy. Do zasilania producent sugeruje wzmacniacze o mocy 25-125 W. Sonus Faber Maxima Amator trafi do sprzedaży w grudniu 2020.

Dystrybutor ustalił cenę na 69998 zł za parę.

Przeczytaj także

Opera Prima v2 i Quinta v2

25.04.2025

Opera Prima v2 i Quinta v2

Accuphase A-48S

22.04.2025

Accuphase A-48S

Hegel D50

17.04.2025

Hegel D50

JBL Quantum Stream Talk

12.04.2025

JBL Quantum Stream Talk

Jeżeli nie planowaliście nic na nadchodzący weekend, to przekazujemy ciekawą propozycję. W dniach 11-13 kwietnia w Wejherowie odbędzie się kameralna wystawa sprzętu high-end Art of Sound. We wnętrzach XVIII-wiecznego pałacu Przebendowskich będzie można posłuchać kilku starannie dobranych systemów z oferty dystrybucyjnej firmy Nautilus, a także wziąć udział w warsztatach muzycznych oraz zaopatrzyć się w płyty winylowe oraz CD. Gośćmi specjalnymi będą Gerhard Hirt – założyciel i główny projektant austriackiej firmy Ayon – oraz obdarzony ogromną wyobraźnią improwizacyjną pianista Artur Dutkiewicz. Organizator anonsuje pokazy m.in. monitorów Dynaudio Contour 20 Black Edition, a także kolumn wolnostojących: Lumen White White Light III, Estelon XB Diamond MkII oraz Avantgarde Acoustic Mezzo G3. Źródłem sygnału w jednym z systemów będzie Transrotor Orion Reference FMD. Zapowiada się ciekawie i jeżeli ktoś nie lubi dużych wystaw i woli w spokoju zapoznawać się z możliwościami wyrafinowanego sprzętu, to niemal na pewno będzie z tej inicjatywy zadowolony. Art of Sound 2025 Piątek 12.00 – 20.00 (warsztaty muzyczne o 14:00; spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Sobota 10.00 – 20.00 (spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Niedziela 10.00 – 20.00 (koncert Artura Dutkiewicza o 17:00) Bilety w cenie 50 zł do nabycia na miejscu.

09.04.2025

Art of Sound 2025

High End 2025

07.04.2025

High End 2025

McIntosh DS200

02.04.2025

McIntosh DS200

Acoustic Energy AE300²

28.03.2025

Acoustic Energy AE300²