14.05.2021
min czytania
Udostępnij
Reserve ma nawiązywać brzmieniem do flagowej linii Legend z 2019 roku, a dzięki zdecydowanie niższym cenom trafić do odbiorców, którzy kompletują swój pierwszy system grający z prawdziwego zdarzenia. Podobnie jak w przypadku referencyjnej serii Legend, twórcy Reserve kierowali się koncepcją sformułowaną przed laty przez założyciela firmy – Matthew Polka. Zależało im na połączeniu szczegółowości i naturalności brytyjskiego monitora ze swobodą przestrzeni i basu. Taki dźwięk uważają za najprzyjemniejszy w odbiorze i na tyle muzykalny, żeby spodobał się odbiorcom z całego świata. Reserve miały także przyciągnąć nabywców znacznie niższymi niż w przypadku Legend cenami. To z kolei wymusiło obniżenie kosztów produkcji, na szczęście nie tam, gdzie mogłoby się wyraźnie odbić na brzmieniu. Oszczędności najbardziej widać w obudowach, oklejonych winylową folią i dostępnych jedynie w dwóch kolorach: czarnym lub białym macie; ten ostatni tylko w modelach R100, R200, R350, R500, R600 i R900. Zastosowano również skromniejsze komponenty w zwrotnicy. Nie ma też żadnego modelu z układem SDA, ponieważ wymaga on zdublowania ilości głośników średnio- i wysokotonowych. Poza tym Reserve dzielą z flagowcami wiele rozwiązań konstrukcyjnych, w tym chyba najważniejsze – przetworniki. Wysokotonowy Pinnacle i nisko-średniotonowy Turbine są identyczne jak w serii Legend. Tweeter to konstrukcja pierścieniowa, umieszczona w bardzo płytkim falowodzie poprawiającym charakterystyki kierunkowe. We wszystkich modelach – z jednym małym wyjątkiem – występuje w rozmiarze 25 mm. Membranę stożka wykonuje się z ciśnieniowo formowanego polipropylenu. Charakterystyczne „turbinowe” nacięcia na jej powierzchni znacząco poprawiają sztywność, nie wpływając na masę powierzchni drgającej.
Nisko-średniotonowy Turbine, w zależności od modelu, występuje w trzech rozmiarach: 10, 13 i 16,5 cm. Niemal wszystkie konstrukcje – poza dwoma głośnikami centralnymi i efektowym – to układy bas-refleks. Do strojenia wykorzystuje się dwa rodzaje portów, będących autorskimi opracowaniami Polk Audio: nowy X-Port albo Enchanced Power Port 2.0, będący połączeniem X-Portu i Power Portu. Seria Reserve jest bardzo rozbudowana. W jej skład wchodzi aż dziewięć modeli, przeznaczonych do systemów stereo, jak i kina domowego. Są to trzy kolumny wolnostojące (R700, R600 i R500), dwa monitory (R100 i R200), trzy głośniki centralne (R400, R300 i R 350; przy czym ten ostatni to układ RLC w obudowie zamkniętej, wyposażony w zintegrowane wieszaki ścienne) i wreszcie moduł efektowy R900, zwany przez Polka High Module. Wszystkie noszą ten sam rys brzmieniowy, a więc nawet rozbudowana instalacja powinna się charakteryzować jednorodnym, spójnym dźwiękiem. Największa w serii Reserve jest podłogówka R700 – pełny trójdrożny układ, złożony z 25-mm tweetera, 16,5-cm stożka Turbine i dwóch wooferów o średnicy 20 cm. Całość pracuje w obudowie wentylowanej od dołu systemem Enhanced Power Port 2.0 i jest dostępna tylko w kolorze czarnym. Efektywność wynosi 88 dB, a impedancja nie spada poniżej 3,6 oma, dzięki czemu kolumny nie powinny sprawiać kłopotów prawidłowo zbudowanym wzmacniaczom. Sam producent poleca konstrukcje o mocy 20-300 W, zaznaczając przy tym, że R700 nie mają ograniczeń i można je bez obaw łączyć z wydajnymi piecami nawet ze znacznie wyższej półki cenowej. Większy monitor R200 to z kolei klasyczny układ dwudrożny, oparty na 25-mm tweeterze Pinnacle – bardzo przypominającym Scan-Speaka – oraz 16,5-cm stożku Turbine, pracującym w obudowie wentylowanej X-Portem.
To nowe rozwiązanie, po raz pierwszy wprowadzone właśnie w serii Reserve, zawierające absorbery zmniejszające podbarwienia na przełomie średnicy i basu. Efektowy R900 może pracować zarówno położony bezpośrednio na kolumnie, jak i ulokowany na ścianie. Z tyłu ma przełącznik, który dopasowuje charakterystykę do wybranego ustawienia. Wymiary R900 najlepiej pasują do podłogówki R500, ale można go ustawić także na innych modelach w rozbudowanym systemie kina domowego Dolby Atmos i DTS:X. Dla wymagających kinomanów istotna będzie informacja, że cała seria Reserve przeszła proces certyfikacji IMAX Enhanced. Nowe zestawy głośnikowe Polk Audio Reserve będą dostępne w Polsce od kwietnia 2021. Najpierw przyjadą wykończenia czarne; białe zaś prawdopodobnie w czerwcu, ale to jeszcze nic pewnego.
Ceny kształtują się następująco: podłogówki R700 kosztują 9998 zł, R600 – 7398 zł, R500 – 5998 zł; monitory R100 – 2498 zł, R200 – 3398 zł, efektowe R900 – 2498 zł; wszystko za parę. Za głośnik centralny R400 zapłacimy 2999 zł, za R300 – 1999 zł, a za R350 – 2499 zł (cena za sztukę). Wszystkie modele są objęte pięcioletnią gwarancją.
Przeczytaj także