Monitor Audio Platinum 3G

03.12.2022

min czytania

Udostępnij


Monitor Audio odświeżyło flagową serię Platinum. Trzecią generację przygotowano z okazji 50-lecia działalności brytyjskiej firmy.

Platinum 3G to podsumowanie dotychczasowych doświadczeń Monitor Audio. Wszystko jest tu „naj”: najlepsze rozwią- zania, najstaranniej dobrane komponenty i najbardziej pracochłonnie lakierowane obudowy. Wszystko po to, aby słuchacz miał poczucie obcowania z ekskluzywnym produktem i najlepszym dźwiękiem w całej historii brytyjskiej wytwórni. Pierwsza generacja Platinum pojawiła się w 2007 roku i już wtedy robiła piorunujące wrażenie jakością wykonania i wykończenia obudów. Platinum 3G nie będzie stanowiła w tym względzie wyjątku – i w lakierze, i w fornirze, którego wzór podkreśla wielowarstwowe lakierowanie, nadal wygląda spektakularnie, a kolumny będą się świetnie prezentować praktycznie w każdym pomieszczeniu. Nas jednak bardziej interesują zagadnienia techniczne – na szczęście również i w tym względzie jest na czym oko zawiesić. Platinum 3G tworzą cztery modele: dwie kolumny wolnostojące – Platinum 200 3G i Platinum 300 3G, monitor Platinum 100 3G oraz głośnik centralny Platinum 250 3G. Wszystkie bazują na firmowych przetwornikach: wysokotonowym MPD III (Micro Pleated Diaphragm) oraz RDT III (Rigid Diaphragm Technology). MPD III to wariacja na temat AMT, opracowana pierwotnie na potrzeby modelu Concept 50, zaprezentowanego na wystawie High End 2022 w Monachium. Harmonijkowa membrana jest tu plisowana gęściej niż zwykle, dzięki czemu przy tej samej wielko- ści przetwornika zwiększa się powierzchnia emitująca dźwięk. Pasmo MPD III sięga 60 kHz, a przy tym jest promieniowane z bardzo podobną dyspersją w poziomie i w pionie. Całość zamknięto z tyłu komorą. Umieszczony z przodu płytki falowód szlifuje charakterystyki kierunkowe, a przy okazji poprawia efektywność. RDT III to membrana kanapkowa, stosowana zarówno w przetwornikach średnio-, jak i niskotonowych. Składa się z nomeksowego rdzenia o strukturze plastra miodu, podklejonego dwiema warstwami włókien węglowych i wykończonego z wierzchu bardzo cienką folią z firmowego C-CAM-u (Ceramic-Coated Aluminium Magnesium). Z ażurowym acz solidnym koszem, odlewanym z metali lekkich, łączy ją wklęsły gumowy resor, przeprojektowany pod kątem bardziej równomiernego rozkładu rezonansów.

W przetwornikach średniotonowych firma stosuje własnego pomysłu rozwiązanie Dynamic Coupling Filter (DCF), dzięki któremu wychylenia membrany są lepiej kontrolowane. Do napędu wykorzystuje się magnesy neodymowe oraz układ krótkiej cewki w długiej szczelinie, obniżający poziom zniekształceń. Średniotonowce pracują w osobnych komorach, których kształt sprzyja redukcji fal stojących. Także w wooferach zastosowano układ krótkiej cewki w długiej szczelinie, zapewniając równocześnie możliwość pracy z dużym obciążeniem i wychyleniem liniowym. Głośniki są dociskane do przedniej ścianki za pośrednictwem ozdobnych pierścieni, które wystają nieco przed jej płaszczyznę. Taki system mocowania poprawia izolację kosza od drgań deski głośnikowej i – w drugą stronę – zmniejsza przenikanie na nią wibracji z pracującego przetwornika. Obudowy są usztywniane od wewnątrz, a w przypadku modeli wolnostojących wspierają się na solidnych odlewanych stopach, wystających poza ich obrys i poprawiających stabilność. W stopy wkrę- ca się ostro zakończone regulowane kolce, które ułatwiają wypoziomowanie kolumn i izolują obudowy od drgań podłoża. Obie podłogówki, jak również głośnik centralny, są konstrukcjami trójdrożnymi, z modułem średnio-wysokotonowym, w skład którego wchodzi harmonijka MPD III i jednolicie wklęsły stożek RDT III o średnicy 10 albo 6,25 cm. Ich osie zostały do siebie mocno przybliżone, dzięki czemu duża część pasma jest promieniowana z możliwie małej powierzchni. W ten sposób uzyskuje się złudzenie punktowego źródła dźwięku. W największej wolnostojącej Platinum 300 3G średnio-wysokotonowy tandem uzupełniają dwa 20-cm woofery RTD III; w mniejszej Platinum 200 3G – dwa 15-cm, podobnie jak w centralnym Platinum 250 3G. Monitor Platinum 100 3G jako jedyny w linii jest dwudrożny. Wysokotonowy MPD III współpracuje tu z 15-cm nisko-średniotonowym RDT III. Do wyboru przewidziano trzy wersje wykończenia: satynową biel oraz dwa warianty piano: czarny lub hebanowy. Nowe Monitor Audio powinny trafić do sprzedaży na początku roku 2023.

Platinum 100 3G mają kosztować 24790 zł, Platinum 200 3G – 49490 zł, Platinum 300 3G – 60490 zł (wszystko za parę). Platinum C250 3G to wydatek19290 zł (za sztukę).

Przeczytaj także

Chord Company PhonoARAY

28.04.2025

Chord Company PhonoARAY

Opera Prima v2 i Quinta v2

25.04.2025

Opera Prima v2 i Quinta v2

Accuphase A-48S

22.04.2025

Accuphase A-48S

Hegel D50

17.04.2025

Hegel D50

JBL Quantum Stream Talk

12.04.2025

JBL Quantum Stream Talk

Jeżeli nie planowaliście nic na nadchodzący weekend, to przekazujemy ciekawą propozycję. W dniach 11-13 kwietnia w Wejherowie odbędzie się kameralna wystawa sprzętu high-end Art of Sound. We wnętrzach XVIII-wiecznego pałacu Przebendowskich będzie można posłuchać kilku starannie dobranych systemów z oferty dystrybucyjnej firmy Nautilus, a także wziąć udział w warsztatach muzycznych oraz zaopatrzyć się w płyty winylowe oraz CD. Gośćmi specjalnymi będą Gerhard Hirt – założyciel i główny projektant austriackiej firmy Ayon – oraz obdarzony ogromną wyobraźnią improwizacyjną pianista Artur Dutkiewicz. Organizator anonsuje pokazy m.in. monitorów Dynaudio Contour 20 Black Edition, a także kolumn wolnostojących: Lumen White White Light III, Estelon XB Diamond MkII oraz Avantgarde Acoustic Mezzo G3. Źródłem sygnału w jednym z systemów będzie Transrotor Orion Reference FMD. Zapowiada się ciekawie i jeżeli ktoś nie lubi dużych wystaw i woli w spokoju zapoznawać się z możliwościami wyrafinowanego sprzętu, to niemal na pewno będzie z tej inicjatywy zadowolony. Art of Sound 2025 Piątek 12.00 – 20.00 (warsztaty muzyczne o 14:00; spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Sobota 10.00 – 20.00 (spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Niedziela 10.00 – 20.00 (koncert Artura Dutkiewicza o 17:00) Bilety w cenie 50 zł do nabycia na miejscu.

09.04.2025

Art of Sound 2025

High End 2025

07.04.2025

High End 2025

McIntosh DS200

02.04.2025

McIntosh DS200