23.10.2024
min czytania
Udostępnij
W skład Gold 6G wchodzi sześć modeli: dwie kolumny podłogowe, dwa monitory oraz dwa głośniki do kina domowego – efektowy i centralny. We wszystkich wykorzystano nowe membrany HDT (Hexagonal Diaphragm Technology) C-CAM. Rozwiązanie bazuje na wcześniejszym RDT III, stosowanym we flagowej linii Platinum 3G oraz ekstremalnym modelu Hyphn. Nowy materiał ma budowę kanapkową i składa się z zewnętrznej warstwy C-CAM-u (stop aluminium i magnezu pokrywany ceramiką), nomeksowego rdzenia o strukturze plastra miodu oraz karbonowej plecionki od spodu. Pomysł jest zbliżony do RDT III, z tą różnicą, że w HDT zewnętrzna powierzchnia z C-CAM-u nie jest gładka, ale pokryta sześciokątnym czy też heksagonalnym wzorem. To właśnie jemu zawdzięcza swoją nazwę, a przede wszystkim – odsunięcie częstotliwości rezonansowej dalej w górę pasma.
W porównaniu z głośnikami RST II montowanymi w niższej linii Silver 7G poprawiono ten parametr o 10%. Membrany HDT C-CAM znalazły zastosowanie we wszystkich modelach Gold 6G. Występują w 75-mm przetworniku średniotonowym, 15-cm nisko-średniotonowym oraz 15- i 20-cm basowych. Za wysokie tony w całej nowej serii odpowiada firmowa wariacja na temat AMT, czyli MPD III (Micro Pleated Diaphragm). Jest to wersja przetwornika montowanego przez Monitor Audio w modelach Platinum oraz Hyphn, zmodyfikowana pod kątem zestrojenia z nowymi głośnikami HDT C-CAM. Obudowy zestawów Gold 6G klei się z MDF-u i wzmacnia wewnętrznymi wstawkami, aby uzyskać jak najwyższą sztywność i odporność na drgania. Przetworniki są mocowane za pomocą długich śrub do tylnej ścianki, a maskownice utrzymują się na magnesach. Oba zabiegi pozwoliły utrzymać idealnie gładką powierzchnię frontu i wyeksponować staranną obróbkę metalowych elementów maskujących kosze i spajających w jeden moduł sekcję średnio-wysokotonową. Ponadto na górnych ściankach dużego monitora Gold 100 6G oraz większej podłogówki Gold 500 6G montuje się długi metalowy element, pozwalający umieścić przetwornik wysokotonowy niemal poza obrysem obudowy.
Według zapewnień producenta ten prosty zabieg mechaniczny ma znacznie zmniejszyć załamania fal na krawędziach, co powinno się przełożyć zwłaszcza na ostrzejsze ogniskowanie źródeł pozornych. Trzeba jednak zaznaczyć, że cały głośnik nadal znajduje się na przedniej ściance, tyle że wysoko. Nie jest więc wykluczone, że równie ważne co względy techniczne było uzyskanie intrygującego efektu stylistycznego. Cała linia Gold 6G wyróżnia się bowiem niepospolitą urodą. Do wyboru przewidziano trzy warianty wykończenia: białą satynę, błyszczącą czerń oraz najbardziej tradycyjny, modyfikowany fornir z hebanu Makassar. Ten ostatni pojawia się po raz pierwszy w historii Monitor Audio. Stosuje się do niego naturalny surowiec, jednak wzór drewna i wybarwienie uzyskuje się przy udziale człowieka. Modyfikowany fornir wygląda elegancko, a równocześnie jest wolny od ewentualnych niedoskonałości swojego w pełni naturalnego odpowiednika. Gwarantuje też powtarzalność, co w przypadku seryjnej produkcji stanowi niewątpliwą zaletę. Największa podłogówka Gold 500 6G to układ trójdrożny, z wysokotonowym MPD III i 75-mm średniotonowym HDT.
Oba głośniki umieszczono w wystającym nieco poza skrzynkę metalowym module, którego krawędzie łagodnie wyprofilowano, tak by tworzyły płytkie falowody i kształtowały charakterystyki kierunkowe. Bas reprodukują dwa 20-cm woofery, również HDT C-CAM. Mniejszy wolnostojący Gold 300 6G wygląda podobnie do „pięćsetki”, z tą różnicą, że niskie tony powierzono tandemowi głośników 15-cm, a moduł średnio- wysokotonowy mieści się w obrysie obudowy. Najciekawszy w całej linii, przynajmniej wizualnie, wydaje się Gold 100 6G – duży, trójdrożny monitor z wystającą nieco w górę sekcją średnio-wysokotonową (MPD III plus 75-mm HDT) oraz 20-cm wooferem HDT C-CAM. Czułość układu wynosi 86,5 dB (2,83 V/ /1 m), a impedancja – 4 omy, z całkiem higienicznym minimum przy 3,9 oma i 140 Hz. Mimo to dla osiągnięcia najlepszych rezultatów Monitor Audio zaleca wzmacniacze o mocy 130-500 W oraz własne podstawki ST-2. Reszta serii to: mniejszy, dwudrożny monitor Gold 50 6G, zbudowany z wysokotonowego MPD III i 15-cm HDT, ścienny głośnik efektowy Gold On-Wall 6G oraz trójdrożny centralny Gold C250 6G, z MPD III i 75-mm średniotonowym HDT, umieszczonymi między dwoma 15-cm basowymi HDT.
Modele Monitor Audio Gold 6G są już dostępne w Polsce. Kolumny Gold 500 6G kosztują 29990 zł, a Gold 300 6G – 21990 zł. Monitor Gold 100 6G to wydatek 15990 zł, a Gold 50 6G – 8990 zł (ceny za parę). Centralny Gold C250 6G wyceniono na 9190 zł, a efektowy Gold On-Wall 6G – na 5790 zł, tym razem za sztukę. Za komplet podstawek ST-2 zapłacimy 2690 zł.
Przeczytaj także