McIntosh XCS1.5K

24.10.2022

min czytania

Udostępnij


McIntosh zaprezentował referencyjny głośnik centralny. XCS1.5K został pomyślany jako uzupełnienie kolumn podłogowych XRT2.1K lub XRT1.1K w bezkompromisowych systemach kina domowego.

McIntosh podkreśla, i trudno odmówić mu racji, że głośnik centralny jest kluczowym elementem systemu kina domowego, ponieważ zdecydowana większość dialogów oraz istotnych dźwięków w filmach i programach telewizyjnych emitowana jest właśnie z niego. Z tego względu powinien on prezentować możliwie najwyż- szą jakość i – co nie mniej istotne – być spójnym pod względem barwy dźwięku z kolumnami kanałów głównych. XCS1.5K został pomyślany jako uzupełnienie wolnostojących zestawów XRT2.1K i XRT1.1K. Oczywiście, zadziała również w innych systemach, ale przy jego strojeniu brano pod uwagę uzyskanie idealnej spójności właśnie z tymi firmowymi podłogówkami. Podobnie jak w ich przypadku, czterodrożna konstrukcja jest bardzo rozbudowana. Wykorzystano w niej aż… 43 przetworniki, zdolne łącznie pracować z mocą ciągłą 1500 W. Bas reprodukują cztery 20-cm woofery o dużym skoku, z kanapkową membraną na bazie włókna węglowego, umieszczone w wentylowanej obudowie. Wszystkie odtwarzają przede wszystkim niskie częstotliwości, jednak dwa z nich mogą sięgać aż do częstotliwości podziału, gdzie do akcji wkracza 14 aluminiowych głośników średniotonowych 6,3 cm. Razem z 25 kopułkami wysokotonowymi 19 mm tworzą sekcję ulokowaną przed wooferami. Zamocowano ją na stalowych wspornikach, zwieńczonych magnetycznymi nakładkami, imitującymi pokrętła we wzmacniaczach McIntosha. Tak jak wspomniane podłogówki XRT2.1K i XRT1.1K, głośnik centralny XCS1.5K jest wykańczany siedmioma warstwami lakieru fortepianowego, szlifowanego na wysoki połysk, oraz dodatkami ze szczotkowanego i anodowanego na czarno aluminium.

Mocowane na magnesach maskownice wykonuje się z czarnej dzianiny o połyskliwym wykoń- czeniu. Zwrotnica dzieli pasmo przy 150 Hz, 500 Hz i 3kHz. Zbudowano ją z kondensatorów foliowych i cewek o bardzo niskich zniekształceniach. Wszystkie komponenty zostały dobrane pod kątem zdolności pracy z dużym obciążaniem. Sekcje średnio- i wysokotonową dodatkowo chroni automatycznie resetujące się zabezpieczenie nadprądowe. Do podłączenia służą trzy komplety firmowych terminali Solid Cinch. Oddzielne zaciski przewidziano dla sekcji tonów średnich/wysokich, niskich i subwoofera. Pozwoli to podłączyć XCS1.5K w bi-, a nawet tri-ampingu. Zaciski przyjmują wtyki bananowe oraz widełkowe. W komplecie znajduje się podstawka, dzięki której XCS1.5K można odchylić pod jednym z pięciu zdefiniowanych fabrycznie kątów, kierując optymalnie w stronę miejsca odsłuchowego. Producent zapewnia, że za sprawą odpowiednio dobranych charakterystyk promieniowania nawet widzowie siedzący nie na wprost głośnika będą wyraźnie słyszeli każdy dźwięk. Potężna konstrukcja o wymiarach 44/127/54 cm (w/s/g) waży z podstawą blisko 81 kg. Impedancja nominalna wynosi 8 omów, czułość – 88 dB, a pasmo przenoszenia: 32 Hz – 20 kHz. McIntosh XCS1.5K trafi do polskich sklepów w drugiej połowie października 2022.

Importer ustalił cenę na 211000 zł.

Przeczytaj także

Opera Prima v2 i Quinta v2

25.04.2025

Opera Prima v2 i Quinta v2

Accuphase A-48S

22.04.2025

Accuphase A-48S

Hegel D50

17.04.2025

Hegel D50

JBL Quantum Stream Talk

12.04.2025

JBL Quantum Stream Talk

Jeżeli nie planowaliście nic na nadchodzący weekend, to przekazujemy ciekawą propozycję. W dniach 11-13 kwietnia w Wejherowie odbędzie się kameralna wystawa sprzętu high-end Art of Sound. We wnętrzach XVIII-wiecznego pałacu Przebendowskich będzie można posłuchać kilku starannie dobranych systemów z oferty dystrybucyjnej firmy Nautilus, a także wziąć udział w warsztatach muzycznych oraz zaopatrzyć się w płyty winylowe oraz CD. Gośćmi specjalnymi będą Gerhard Hirt – założyciel i główny projektant austriackiej firmy Ayon – oraz obdarzony ogromną wyobraźnią improwizacyjną pianista Artur Dutkiewicz. Organizator anonsuje pokazy m.in. monitorów Dynaudio Contour 20 Black Edition, a także kolumn wolnostojących: Lumen White White Light III, Estelon XB Diamond MkII oraz Avantgarde Acoustic Mezzo G3. Źródłem sygnału w jednym z systemów będzie Transrotor Orion Reference FMD. Zapowiada się ciekawie i jeżeli ktoś nie lubi dużych wystaw i woli w spokoju zapoznawać się z możliwościami wyrafinowanego sprzętu, to niemal na pewno będzie z tej inicjatywy zadowolony. Art of Sound 2025 Piątek 12.00 – 20.00 (warsztaty muzyczne o 14:00; spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Sobota 10.00 – 20.00 (spotkanie z Gerhardem Hirtem o 16:00) Niedziela 10.00 – 20.00 (koncert Artura Dutkiewicza o 17:00) Bilety w cenie 50 zł do nabycia na miejscu.

09.04.2025

Art of Sound 2025

High End 2025

07.04.2025

High End 2025

McIntosh DS200

02.04.2025

McIntosh DS200

Acoustic Energy AE300²

28.03.2025

Acoustic Energy AE300²