Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulylista3

 

White Bird Amplification Virtus 300B

24-41 12 2012 WhiteBirdAmplificationVirtus300B 01White Bird Amplification działa od 2009 roku. Specjalizuje się w budowie sprzętu hi-fi wykorzystującego technikę próżniową. Firmę założyli Piotr Bocianek i jego ojciec, który układami lampowymi zajmuje się od przeszło 30 lat.

W ciągu zaledwie trzech lat w katalogu manufaktury z Kluczborka pojawiło się aż dziesięć konstrukcji – wzmacniaczy słuchawkowych i preampów gramofonowych. Wszystkie wykonuje się ręcznie i indywidualnie kontroluje ich jakość. Wśród wzmacniaczy słuchawkowych dominują układy OTL (Output Transformerless), co – zdaniem konstruktorów – pozwala wydobyć najwięcej emocji z muzyki i lepiej wykorzystać zalety szklanych baniek.
Firma stawia na wysokiej jakości podzespoły i precyzyjny montaż. Jej najtańszym produktem jest wzmacniacz słuchawkowy z funkcją przedwzmacniacza o nazwie HPA-03 Reference. Wyceniono go na 700 zł. Wykonywany na zamówienie Virtus-01 kosztuje 4950 zł. Standardowo urządzenia mają obudowy stalowo-aluminiowe, ale za dopłatą można otrzymać obudowę granitową. Do testu otrzymaliśmy dwa najnowsze produkty WBA.

Budowa
Virtus 300B, zgodnie z nazwą, bazuje na jednych z najbardziej cenionych lamp w świecie hi-fi. Impedancja słuchawek nie powinna być niższa od 100 Ω.
Na lustrzanej przedniej ściance znajdują się dwa metalowe pokrętła (włącznik i potencjometr), zielona dioda w metalowym kołnierzu i dwa duże gniazda słuchawkowe – jedno dla nauszników o niskiej (100-300 Ω) i drugie – dla tych o wysokiej (300-600 Ω) impedancji. Oba pokrętła pracują gładko, z lekkim oporem, dzięki czemu kontakt z tym wzmacniaczem jest bardzo przyjemny. Na górnej pokrywie widnieje sześć chromowanych okręgów – trzy dla lamp, dwa do wentylacji, a ostatni to logo firmy – lecący bocian. W tylnej części pokrywy wykonano szereg otworów wentylacyjnych. Z tyłu znajdziemy trójbolcowe gniazdo zasilania i dwie pary RCA – wejście i wyjście, czyli przelotkę.
300B są dobierane w pary, a pracująca na wejściu podwójna trioda 6N30Pi może być zamieniona na E88CC.
Wnętrze wygląda cudnie. Mamy tu dwa transformatory toroidalne (jeden do żarzenia lamp, drugi do napięcia anodowego), ceramiczne podstawki lamp, metalizowane oporniki, kondensatory Wimy i Nichicon Muse, a także potencjometr Alpsa z serii Blue Velvet. Jakby tego było mało, montaż jest zawodowy.

24-41 12 2012 WhiteBirdAmplificationVirtus300B 02     24-41 12 2012 WhiteBirdAmplificationVirtus300B 04

Brzmienie
Virtusa 300B testowałem z Beyerdynamikami DT 990 PRO o impedancji 250 Ω i mimo znacznej różnicy cenowej pomiędzy wzmacniaczem a słuchawkami zgrało się to przepięknie.
Co by nie mówić, niemieckie nauszniki podkreślają skraje pasma, do czego po kilku latach ich użytkowania się przyzwyczaiłem. Polski wzmacniacz w znacznym stopniu wyrównał pasmo, z czego wnioskuję, że delikatnie podkreśla środek. Niskie i wysokie tony nie schowały się jednak w cieniu wokali, a górna część pasma była konkretna, szczegółowa, ale też lotna. Największym atutem średnicy nie było nawet ocieplenie, ale coś, co nazwałbym namacalnością. Wynika ona nie tylko z realistycznego oddania różnorodności barw, ale też dynamiki i przejrzystości. Jeżeli ktoś spodziewa się po lampowym wzmacniaczu gęstego, kluchowatego dźwięku – to nie ten adres. Owszem, brzmienie jest piękne w wyjątkowy sposób, ale ma moc, klarowność i głębię.
Informacje o muzyce mają różną naturę. Zazwyczaj zwracamy uwagę na detale i dzielimy dźwięk na części pierwsze. Virtus 300B przekazuje też inny rodzaj danych: czy struny gitary były nylonowe czy metalowe, czy perkusista kopał w karton czy napięty kawałek skóry... To tak, jakbyśmy oglądali film na nowoczesnym telewizorze i doceniali perfekcję rysunku, a w pewnym momencie ktoś powiedział nam, że jeśli podejdziemy do ekranu i przyłożymy do niego dłoń, poczujemy fakturę przedmiotów. Drewniany stół, wilgotną trawę, wełniany sweter. Polski wzmacniacz zapewnia coś w rodzaju takich doznań. W pewnym momencie zapominamy o analizowaniu dźwięku i skupiamy się na tym, jak bliski i namacalny on jest.
W tym błogostanie przeprowadziłem porównanie lamp wejściowych. E88CC Tesli dawała więcej ciepła i spójności, natomiast 6N30Pi Elektro-Harmoniksa – dźwięk nieco jaśniejszy, bardziej rozdzielczy, szybszy i ładniej wykończony na skrajach pasma. Nie były to miażdżące zmiany, ponieważ obie lampy były po prostu dobre.

Reklama

Konkluzja
300B rzeczywiście czaruje. Obok Cary Audio HH-1, Virtus 300B jest najlepszym wzmacniaczem słuchawkowym, z jakim się zetknąłem.

24-41 12 2012 WhiteBirdAmplificationVirtus300B T

Autor: Tomasz Karasiński
Źródło: HFiM 12/2012

Pobierz ten artykuł jako PDF

Cary Audio HH-1

24-41 12 2012 CaryAudioHH-1 01Pojawienie się słuchawkowego preampu w katalogu Cary Audio było zaskoczeniem. Amerykanie stawiali do tej pory raczej na wzmacniacze lampowe i odtwarzacze CD. Tymczasem oprócz opisywanego HH-1, w ofercie ma się niedługo pojawić tranzystorowy przedwzmacniacz słuchawkowy SH-1.

Budowa
Na zdjęciach HH-1 wydawał się niewielki, ale do redakcji przyjechał w kartonie, w którym zmieściłaby się spora drukarka.

Czytaj więcej...

Burson Audio HA-160D

24-41 12 2012 BursonAudioHA-160D 01W katalogu australijskiej firmy Burson Audio znajdziemy pięć wzmacniaczy słuchawkowych. Do tego DAC z USB i bufor liniowy przydatny, gdy występuje problem niedopasowania impedancji łączonych ze sobą urządzeń.

W dziale wzmacniaczy słuchawkowych do wyboru są konstrukcje z jednym lub dwoma wyjściami i z wbudowanym przetwornikiem lub bez niego. Ponieważ wizualnie modele niewiele się od siebie różnią, rola klienta ogranicza się do określenia funkcjonalności.

Czytaj więcej...

Bryston BHA-1

24-41 12 2012 BrystonBHA-1 02Sprzęt Brystona nie jest szczególnie popularny w Polsce, ale podobno cieszy się dużym uznaniem u naszych południowych sąsiadów. Ot, specyfika lokalnych rynków, ale trzeba przyznać, że kanadyjską wytwórnię jest za co lubić.

Przede wszystkim za niezawodność. Bryston uznaje tylko ręczną produkcję uzupełnioną wieloetapową kontrolą jakości. Każdy przewód wewnątrz obudowy jest przycinany ręcznie, każde połączenie – wielokrotnie sprawdzane.

Czytaj więcej...

Musical Fidelity M1 HPA

24-41 12 2012 MusicalFidelityM1HPA 01Musical Fidelity uchodzi za jedną z legend brytyjskiego hi-fi. Założona przez klarnecistę-audiofila i rozsławiona przez wzmacniacze o spartańskim wzornictwie firma od samego początku rozwijała się wręcz wzorowo.

W pewnym momencie Musical zaczął jednak proponować coraz dziwniejsze konstrukcje i to z częstotliwością, której pozazdrościłyby mu koncerny. W końcu klienci i dystrybutorzy przestali nadążać. Założyciel firmy postanowił więc zwolnić tempo, uporządkować katalog i ujednolicić wzornictwo urządzeń. Musiało zadziałać, bo od tego czasu firma ma się dobrze. Niektórzy zarzucają jej, że tylko najdroższe klocki wytwarza w swej londyńskiej fabryce, natomiast pozostałe powstają na Dalekim Wschodzie. Brytyjczycy dbają jednak o kontrolę jakości – pierwszy etap zaraz po zmontowaniu, a drugi tuż przed pakowaniem kartonów.

Czytaj więcej...

Vincent KHV-111

24-41 12 2012 VincentKHV-111 01Kiedyś na tylnych ściankach wzmacniaczy i odtwarzaczy pisano „Made in...”. Teraz częściej widuje się „Designed in...”, co zwykle oznacza, że urządzenie zmontowano w Chinach.

Przenoszenie na Daleki Wschód wywołuje z reguły falę krytyki ze strony klientów i fanów danej marki. Co innego, jeżeli od samego początku działała ona w ten sposób.
Vincenta powołał do życia Uwe Bartel – pomysłowy Niemiec, który dawno temu zdał sobie sprawę, że tworzenie wysokiej jakości urządzeń w przystępnych cenach będzie możliwe tylko wtedy, gdy uda się je tanio wyprodukować.

Czytaj więcej...