HFM

artykulylista3

 

Nagrody roku 2017 - hi-end: kolumny cz1.

1543012017 001



Nagrody roku hi-end: kolumny - część 1

 

1543012017 018

Harbeth Super HL5 Plus test: 11/2016, cena: 15900 zł



1543012017 001

Firma Harbeth nie jest ani specjalnie duża, ani szczególnie popularna. Należy jednak do elitarnego grona specjalistów, bez których branża hi-fi nie byłaby taka sama. I wcale nie chodzi o to, czy robi najlepsze kolumny na świecie, czy nie. W ogóle nie w tym rzecz. Kierujący firmą Alan Shaw nie ściga się z prawami fizyki ani nie tworzy nowych mód i „wzorców”. Jego celem jest budowanie takich kolumn, które bez epatowania parametrami i kosmicznymi technologiami będą potrafiły przybliżyć słuchaczowi muzykę i sprawić, że się w nią emocjonalnie zaangażuje. Dźwięk Harbethów ma być przede wszystkim naturalny w średnicy pasma, tak by wokale brzmiały wiernie. „Jeśli ludzki głos jest odtworzony poprawnie, to i reszta będzie brzmiała dobrze” – twierdzi Shaw. Wygląda na to, że ma rację. Super HL5 Plus to już klasyka gatunku, która powinna wejść w fazę godnego starzenia, ale ani myśli się zestarzeć. Wciąż zaskakuje naturalnością, niewymuszoną rozdzielczością oraz niepodrabialną, nasyconą i, jak niektórzy określają: wilgotną średnicą. Brytyjskie monitory mają masę wdzięku i choć może ich proporcje nie przystają do współczesnych kanonów estetycznych, to wszelkie wątpliwości mijają, gdy zaczynają grać. Ten dźwięk nie robi spektakularnego pierwszego wrażenia, ale kiedy przebywa się z nim dłużej – zaciekawia i wciąga. Harbethy się nie popisują, nie forsują wydumanej szkoły brzemienia i dzięki temu nie męczą. Super HL5 Plus to kolumny na lata i podstawa prawdziwie audiofilskiego systemu.

Przeczytaj cały test urządzenia

1543012017 017

AudioMachina CRM II
test: 2/2016, cena: 43500 zł

wyroznienie2017

 

Monitory CRM II to najbardziej klasycznie wyglądające
kolumny AudioMachiny. Udanie łączą zimno metalu
z delikatnym filcem i czernią membran. Obudowy są bardzo sztywne
i akustycznie głuche. Kopułka wysokotonowa o średnicy 25 mm
to produkt Morela, a midwoofer to 15-cm Scan Speak Revelator.
Amerykańskie zestawy stawiają na szczegółowość i spójność pasma.
Superprzejrzysta, dokładna i czysta góra płynnie przechodzi w szybką
i klarowną średnicę. Te monitory wydają się wolne od podbarwień.
Ich dźwięk jest tak naturalny, że barwą i dynamiką odpowiada
prawdziwemu brzmieniu instrumentów akustycznych.

Przeczytaj cały test urządzenia





 

 

 

1543012017 016

Blumenhofer Genuin test: 3/2016, cena: 40950 zł

wyroznienie2017

 

Thomas Blumenhofer założył firmę w 2006 roku, ale dźwiękiem zajmuje się zawodowo od ponad 30 lat. Jego podejście do konstruowania kolumn jest inne niż większości audiofilskich producentów. Zawsze zależało mu na przeniesieniu do domu koncertowej dynamiki i oddaniu atmosfery koncertu, zwłaszcza w przypadku dużych składów instrumentalnych. To się udaje, zwłaszcza droższym modelom jego projektu, a takim właśnie jest Genuin. Wystarczy rzut oka, i wszystko wiadomo: 25-cm bas, tubowy głośnik wysokotonowy, duże skrzynie, a w nich – duży i żywy dźwięk. Powiększenie instrumentów i koncertowa dynamika dają największą satysfakcję tym, którzy lubią poczuć wiatr we włosach. Do tego dochodzą niepowtarzalne wzornictwo i staranne wykonanie. Kolumny najlepiej się sprawdzają w sporych pomieszczeniach. Są też wyrozumiałe dla wzmacniaczy, chociaż warto zadbać o zapas prądu, bo lubią „dostać w palnik”.

Przeczytaj cały test urządzenia





 

 

1543012017 015

Hansen Audio Knight 2 test: 4/2016, cena: 94000 zł

wyroznienie2017

 

Hansen Audio Knight 2 to średniej wielkości podłogówki. Ich akustycznie bierną obudowę z kompozytu Matrix 2 pokryto sztuczną skórą. Dopasowana do wielkości głośników szerokość frontów oraz zaokrąglenia ich krawędzi nadają kolumnom niecodzienny wygląd, a także minimalizują dyfrakcję fali akustycznej. Wysokotonowa kopułka o średnicy 25 mm pochodzi od Scan Speaka, a 18-cm stożki średnio-niskotonowe z warstwowymi membranami to własne opracowanie Hansen Audio. Głośniki pracują w układzie dwudrożnym. Kolumny są neutralne i uniwersalne. Brak kompresji dynamicznej powoduje, że brzmienie instrumentów akustycznych jest bardzo naturalne i bogate. Hanseny lubią i potrafią grać głośno. Dźwięk jest całkowicie oderwany od głośników, a scena – spektakularna.

Przeczytaj cały test urządzenia