HFM

artykulylista3

 

Schumann - Scenes from Goethe’s Faust

84-85-09 2011 schumann

Hossa, Libor, Lubańska, Marciniec, Kirch
Warsaw Boys’ Choir
Warsaw Philharmonic Choir and Orchestra/Antoni Wit
Naxos 2011
Dystrybucja: CMD

Interpretacja: k4
Realizacja: k4

Muzyczne siły międzynarodowe z przewagą Polaków (orkiestra, chóry, dyrygent i trzy z siedmiu głosów solowych) zarejestrowały dla wytwórni Naxos „Sceny z «Fausta» Goethego”.
Robert Schumann pracował nad tym dziełem przez kilka ostatnich lat życia, a całość miała prawykonanie już po śmierci kompozytora. Sięgnął po słynny dramat Goethego, lecz – w przeciwieństwie do wielu kolegów – nie napisał opery. Wybrał formę kantaty – długiej (dwie godziny) i wymagającej potężnego aparatu wykonawczego (m.in. dwóch chórów – mieszanego i chłopięcego). Schumann obdarzył większym zainteresowaniem drugą część tragedii Goethego, akcentującą problemy filozoficzne i metafizyczne – i te wątki spróbował wyrazić dźwiękiem, głównie śpiewem.
To muzyka emocjonalna, pełna uniesień i emfazy na granicy egzaltacji. Na dwupłytowym albumie zgromadzono wyrównaną, silną stawkę solistów, z których trudno kogoś wyróżnić in plus lub in minus. Mocne, giętkie, szlachetne głosy o bogatej barwie zręcznie budują charakterystykę wokalno-aktorską postaci. Warto zwrócić uwagę na scenę ekstatycznej apoteozy kobiecości (tenor Daniel Kirch), uwodzicielską perfidię Mephistophelesa (bas Andrew Gangestad), wzruszającą śmierć Fausta (baryton Jaakko Kortekangas). Najwyżej trzeba jednak ocenić artystyczny wkład polskich chórów, bez których nie byłoby sugestywnej, to demonicznej, to niebiańskiej atmosfery tego udanego nagrania.

Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 09/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF