HFM

artykulylista3

 

Martyrum Polonorum Laudes

cd092016 013

Dux 2015

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Tak jak historia Polski splata się z historią polskiego Kościoła, tak ważnym nurtem polskiej muzyki jest twórczość religijna. Na płycie „Martyrum Polonorum Laudes” najstarsze polskie utwory sakralne (m.in. „Bogurodzica” i „Gaude Mater Polonia”) sąsiadują z kompozycjami powstałymi w ostatnim dwudziestoleciu. Biografie rodzimych męczenników, jak Andrzej Bobola, Maksymilian Kolbe czy Jerzy Popiełuszko, inspirują kompozytorów, choć trzeba powiedzieć, że napisać dziś dzieło nowatorskie formalnie i treściowo jest coraz trudniej. Omawiany tu album prezentuje trzy strategie potraktowania tematu. Andrzej Dutkiewicz poświęcił swemu imiennikowi, Andrzejowi Boboli, „Hymnus in honorem Sancti Andreae” (1998). Oparta na tradycyjnych wzorcach kompozycja na chór mieszany à cappella jest hołdem złożonym tytułowemu bohaterowi – majestatycznym, hieratycznym śpiewem przez naród, czyli wielogłos wokalny. Łukasz Urbaniak stworzył „Missa in honorem beati Georgii Popieluszko” (2013) – mszę na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną. Stylistyka utworu niewątpliwie okaże się przystępna i atrakcyjna dla młodych odbiorców. Słychać tu nawiązania do muzyki filmowej („Misja”) i melodyjnych mszy etnicznych. Najciekawsze podejście zastosował Michał Sławecki w „Ostatnim liście św. Maksymiliana Kolbe do matki” (2007). Zaśpiewany przez chór mieszany tekst przeradza się w wielogłosowy testament męczennika, ponadczasowe przesłanie człowieka, który przewiduje swą rychłą śmierć. Ze względu na kompozycję Sławeckiego warto poznać tę płytę.

Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 09/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF