HFM

artykulylista3

 

Aga Zaryan - Księga olśnień

72 03 2012 agaZaryan

EMI 2011

Interpretacja: k4
Realizacja: k5

Rok 2011 był poświęcony twórczości Czesława Miłosza. Odbyło się wiele imprez „ku czci”. Powstały liczne eseje, analizy oraz obszerna biografia poety. Jego utwory inspirowały kompozytorów „poważnych” (m.in. Agatę Zubel, Pawła Mykietyna) i tych z kręgu jazzu: Marka Bałatę, Staszka Soykę, Agę Zaryan – dziś najwyżej ocenianą wokalistkę jazzową.
„Księga olśnień” zawiera muzyczne opracowania wierszy Miłosza, Anny Świrszczyńskiej oraz poetek amerykańskich (Denise Levertov i Jane Hirshfield) w przekładzie naszego noblisty. Twórcą oprawy dźwiękowej jest Michał Tokaj, ceniony pianista jazzowy, kompozytor i kierownik zespołu Agi Zaryan.
Cała propozycja, jakkolwiek interesująca, wymyka się jednoznacznej ocenie. Z jednej strony mamy piękny, zmysłowy głos wokalistki, jazzujące aranże (ze smyczkami) i oniryczną aurę; z drugiej – wrażenie lekkiego rozdźwięku między muzyką i słowem. Wygląda to trochę, jakby artyści nie mogli się zdecydować, czy ważniejsza jest dla nich wierność tekstom (o nieregularnej strukturze i akcentach), czy stworzenie atrakcyjnej muzyki. Wybrali kompromis, przez co płyta jest trochę nierówna. Obok fragmentów porywających zdarzają się miejsca, gdzie muzyka „nagina się” do wierszy, tracąc naturalną płynność. Najbardziej przekonująco wypada piosenka „To jedno” z udziałem Grzegorza Turnaua – prawdziwy hit.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 3/2012

Pobierz ten artykuł jako PDF