HFM

artykulylista3

 

Christian Scott - Christian aTunde Adjuah

101 11 2012 ChristianScott

Concord Jazz 2012

Interpretacja: k4
Realizacja: k5

Czarnoskóry trębacz Christian Scott znany jest także jako Christian aTunde Adjuah. Te dodatkowe człony jego nazwiska pochodzą od nazw miast w Afryce – artysta wysyła nam sygnał, że jego najnowsza płyta to m.in. efekt przyglądania się historii i własnym korzeniom.
Repertuar podwójnego albumu składa się z szeregu fabuł, opowiadających o rodzinie Scotta, miejscach (Berlin, Irak, Afryka, Nowy Orlean, Harlem), o problemach rasowych i przemocy. Całość prezentuje filozofię i światopogląd lidera.
Budując swoje opowieści, artysta stosuje zróżnicowane środki – niebanalną melodykę i harmonię, mniej lub bardziej rozwinięte formy, ciekawe aranże. Nawiązuje do jazzu akustycznego, do fusion, ethnic i hip-hopu.
Celem Scotta, nie tylko na tej płycie, jest poszerzanie pojęcia „jazz”, tworzenie muzyki ponad gatunkami. Czy to ambitne założenie zakończyło się sukcesem? Album posiada rys indywidualności (uwaga na krótkie całości nazwane tu interludiami), ale momentami brzmi jednak wtórnie, np. w niektórych partiach granych przez lidera. Często też można odnieść wrażenie, że rozrzut tematyczny i nagromadzenie „szczegółów” rozproszyły nadrzędne przesłanie płyty i osłabiły jej jednolitość.
Propozycja Scotta na pewno zyskałaby, gdyby materiał został poddany dokładniejszej selekcji i wydany na jednym CD.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 11/2012

Pobierz ten artykuł jako PDF