HFM

Agata Szymczewska - Bruch. Wieniawski. Mendelssohn

101-103 01 2011 BruchWieniawskiMendelssohn

Sinfonia Iuventus/Tadeusz Wojciechowski/ John Axelrod
Universal 2010
Dystrybucja: Universal Music Polska

Interpretacja: k4
Realizacja: k4

Dwa lata po zwycięstwie w Konkursie Wieniawskiego Agata Szymczewska wydała pierwszą solową płytę. Jest zadowolona, że mogła sama wybrać program. Nie zdecydowała się na ekstrawagancje czy choćby pozycje rzadziej uczęszczane przez wiolinistycznych wirtuozów. Znalazły się tu słynne koncerty skrzypcowe (ulubione przez Szymczewską, a także przez publiczność filharmonii) Brucha i Mendelssohna, a także akcent polski – „Legenda” Wieniawskiego. Polska jest też orkiestra, złożona z rówieśników 25-letniej solistki – Sinfonia Iuventus.
Szymczewska dokonała tego nagrania na stradivariusie, którym od niedawna dysponuje. Ma to kapitalne znaczenie dla brzmienia i interpretacji. Dźwięk instrumentu jest ciemny, mocny, bogaty i ciepły. Najlepiej sprawdza się w partiach lirycznych, niespiesznych – jak cudownie wyśpiewane przez skrzypaczkę Adagio z koncertu Brucha i rozlewne, nieco majestatyczne Andante z dzieła Mendelssohna. Znakomicie została oddana zmienna nastrojowość „Legendy”, oparta na niuansowaniu dynamiki i artykulacji. Wydaje się natomiast, że w wykonaniu fragmentów szybkich, szalonych, zwłaszcza u Brucha, zabrakło drapieżności.
Szymczewska ma dopiero 25 lat. Jest utalentowana i pracowita. Rozumnie kieruje swoją karierą. Zarejestrowanie debiutanckiego kompaktu przez światowy koncern daje szansę na energiczną międzynarodową promocję – i płyty, i artystki.

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 01/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF