Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

Pres Revisited - Józef Patkowski in Memoriam

85 07 2011 presRevisited

Polish Radio Experimental Studio
Dux 2010

Interpretacja: k4
Realizacja: k5

„(...) chodziło o to, by w jednym projekcie zgromadzić jak najwięcej różnych uszu; by proces opracowywania istniejących kompozycji przechodził jak najwięcej różnych reinterpretacji; by efekt był jak najbardziej zapośredniczony. Sztuka dezorientacji, można powiedzieć. Tak, ale to podstawowa strategia muzyki konkretnej – rozmyć lub wręcz odciąć jakikolwiek związek z istniejącym materiałem, oferować coś prawdziwego, a w efekcie zostawić Cię samego, bez złudzeń.” – wyjaśnia Michał Libera, pomysłodawca i organizator tego projektu fonograficznego.
Zaproszeni muzycy przedstawili własne wersje kompozycji stworzonych w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w latach 1961-75. Co ciekawe, te nowe wersje muzyki elektronicznej zostały wykonane na instrumentach akustycznych (przy użyciu lekkiej modyfikacji dźwięku) i zarejestrowane na żywo. Istny palimpsest muzyczny – eksperyment na wyrobach eksperymentalnych.
Libera wybrał do reinterpretacji siedem dzieł czterech kompozytorów reprezentatywnych dla dokonań legendarnego inkubatora awangardy: Bogusława Schaeffera, Eugeniusza Rudnika, Bogdana Mazurka i Krzysztofa Pendereckiego. Zamieszczone na pierwszej płycie „oryginały” do dziś intrygują brzmieniem i koncepcją, zwłaszcza nieziemska „Antyfona” Schaeffera. Z „coverów” (na drugiej płycie) najciekawszy wydaje się „Psalmus” Pendereckiego w przepracowaniu fortepianowym Johna Tilbury. Album jest dedykowany nieodżałowanemu Józefowi Patkowskiemu, twórcy i szefowi Studia w epoce rozkwitu (1957-85).

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 7-8/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF