Beethoven, Brahms, Massenet - Aleksandra Kuls (skrzypce) Justyna Danczowska (fortepian)

cd052016 001

Dux 2015

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Beethoven (sonata A-dur op. 47 „Kreutzerowska”) i Brahms (sonata d-moll op. 108) skomponowali utwory na skrzypce i fortepian, w których fortepian, paradoksalnie, miał grać pierwsze skrzypce, ale w praktyce role obu instrumentów są równorzędne. Aleksandra Kuls jest studentką Kai Danczowskiej, a tutaj towarzyszy jej córka Kai, Justyna Danczowska, wybitna kameralistka. Tworzą doskonale rozumiejący się duet, realizujący wspólną koncepcję interpretacyjną. To gra energiczna, wręcz zadzierzysta, ostra, zdecydowana; w natarciu na to, co będzie – nie zaś rozpamiętująca dźwięki zostawiane w tyle. Sonata Beethovena w ujęciu Kuls i Danczowskiej brzmi chropawo, dziko, zaczepnie. Tak też jawi się sonata d-moll Brahmsa w części I, III i IV. Na tym tle część II robi wrażenie oazy spokoju i liryzmu. Obrazy sonorystyczne przepływają jak w zwolnionym tempie, jakby kapitał czasu zaoszczędzony na szybkich tempach w pozostałych fragmentach mógł być teraz rozkosznie trwoniony. Wisienką na torcie jest popularny bis skrzypcowy – słodko-refleksyjna „Medytacja” z „Thaïs” Masseneta. Wzorowo zbalansowane, soczyste nagranie zarejestrowano w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach. Na koniec refleksja osobista. Pamiętam Olę, przepraszam, Aleksandrę Kuls z jej dziecięcych lat, kiedy to zapowiadała się na świetną skrzypaczkę, pianistkę i kompozytorkę. Postawiła na skrzypce, ale wszechstronność zainteresowań z pewnością czyni ją pełniejszym muzykiem

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 05/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF