HFM

Katarina Glowicka - Seven Sonnets

cd102016006

ArtekSounds & Bôłt 2015

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Kompozytorka Katarzyna Głowicka (ur. 1977; bardziej znana jako Katarina Glowicka; skądinąd w książeczce nie ma ani słowa o jej polskich korzeniach) do sonetów Szekspira podchodziła dwa razy: w roku 1999 i dziesięć lat później. Napisała dwa cykle: „Summer’s Day” i „Spring’s Day” – oba na kontratenor i kwartet smyczkowy – ale znacznie różniące się od siebie. Pierwszy cykl jest jeszcze w miarę bliski tradycyjnemu podejściu do umuzycznienia liryki. Utwory mają całkiem zwartą strukturę, a muzyka dość blisko „lgnie” do tekstu. Ale już trzecia pieśń („My Love is Strenghtened”), prawie siedmiominutowa (dwa razy dłuższa niż pozostałe), zapowiada szaleń- stwo „Wiosennego dnia” z roku 2009. Do obsady dochodzi elektronika (obsługiwana przez samą kompozytorkę); czas przestaje biec „do przodu”, lecz weksluje „w głąb” materii słownej. Między frazami i pojedynczymi wyrazami pojawia się przepastna przestrzeń do wypełnienia przetworzonymi dźwiękami strun instrumentów i strun głosowych. Zwieńczeniem drogi od, przez i do Szekspira jest ostatnia kompozycja, niosąca przesłanie sonetu XXVI („In Thy Soul’s Thought, All Naked”). Długie, niby nieporadnie chropawe pociągnięcia smyczków i rozpływający się gdzieś w kosmosie głos to sonorystyczny obraz wstydu nagich dusz, obdartych z ubrań-ciał i stających przed Absolutem. Niesamowita muzyka w znakomitym wykonaniu Arnona Zlotnika, izraelskiego kontratenora o idealnej intonacji i plastycznej barwie głosu.

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 10/2015

Pobierz ten artykuł jako PDF