Omnes Sancti Dei

cd112015 07

Gregorianum 2014

Muzyka: k4
Realizacja: k2

Omawiany album nagrano w Miedniewicach pod Żyrardowem, w kościele Matki Bożej Świętorodzinnej. Fantastyczną akustykę tego miejsca można śmiało polecić zespołom muzyki dawnej i kameralistom wszelkiej maści. Trudno o lepszą „oprawę przestrzenną” dla utworów sakralnych z repertuaru kapeli rorantystów (istniejącej na Wawelu od 1543 roku), śpiewanych przez Gregorianum. Grupa Gregorianum specjalizuje się właśnie w tej muzyce. Przeczesuje archiwa i wydobywa z nich utwory niewykonywane od trzystu lat. Na jej drugiej płycie poświęconej rorantystom znalazły się dzieła Jacotina, Pacellego, Liliusa (bardzo ciekawa czterogłosowa msza), Orgasa i Terzagi – a więc włoskich muzyków, sprowadzanych na dwór królewski od końca XVI wieku. Jest też jeden utwór Polaka, Walentyna Gawary, i kilka dzieł anonimowych. Motyw przewodni albumu, zgodnie z tytułem, to opiewanie świętych katolickich. Najjaśniej wśród nich świeci gwiazda św. Wojciecha, opisana w zachwycającym, kunsztownie skonstruowanym pięciogłosowym motecie Gawary „Per merita Santi Adalberti”. Wielka szkoda, że nie są znane żadne informacje o życiu i twórczości tego kompozytora. Uduchowione dzieła wymagają uduchowionej interpretacji i taką zapewnia Gregorianum. Spokój płynących fraz, nieskazitelna intonacja, piękne współbrzmienie głosów, niespieszne wybrzmiewanie pauz, a wreszcie przemyślnie ułożony program – to cechy, dzięki którym recital wokalny Gregorianum zamienia się w misterium, pełne muzycznych odkryć

Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 06/2015

Pobierz ten artykuł jako PDF